Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mattia Binotto

Ferrari geeft toe: "We namen 'veel risico' met onze nieuwe motor"

Mattia Binotto zag na een rampzalig jaar voor Ferrari maar één optie om terug naar de top te komen. De Italiaanse renstal moest een gewaagde gok nemen met de krachtbron, zodat het team in 2022 weer mee kan doen voor de wereldtitel.

Leclerc Turkey
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Na seizoen 2020, een rampjaar voor de Scuderia, was het duidelijk dat er een nieuwe krachtbron moest komen. Op motorvermogen kwam Ferrari enorm tekort, maar met de aanstaande motorbevriezingen in de Formule 1 moest er snel gehandeld worden. Teambaas Mattia Binotto legt aan onder meer RacingNews365 uit dat het team moest gokken met het bouwen van de krachtbron, dit pakte volgens de Italiaan enorm goed uit.

"Met het oog op 2022 moesten we de nieuwe motor zo snel mogelijk introduceren", legt de Ferrari-teambaas uit. "Hiervoor moesten we haasten tijdens het ontwikkelingsproces, waardoor we aardig wat risico's moesten nemen. Dat was een logische keuze voor ons, want we moeten zo veel mogelijk kilometers maken voordat de motorbevriezing van start zal gaan."

Vanaf de eerste race in 2022 mogen de Formule 1-teams geen verbeteringen meer doorvoeren aan hun krachtbronnen. De motorontwikkeling tot aan seizoensstart is dus enorm belangrijk. Ferrari moest enorm snel een nieuwe motor bouwen, maar volgens Binotto pakte dit zeer goed uit. "Ik denk dat we hierdoor een voordeel voor onszelf hebben gecreëerd. Dat zie je niet gelijk terug in de rondetijden, want het is nog steeds heel afhankelijk van het circuit."

"Dat laat zien dat het niet alleen maar de verbrandingsmotor is", legt de Italiaan uit. "Ook op het gebied van de elektrische systemen is er verbetering gevonden. Het is complex, maar het is wel in ons voordeel." Ferrari laat in 2021 al zien flink te zijn verbeterd ten opzichte van het rampjaar 2020, want de Scuderia vecht regelmatig mee voor het podium en heeft al bijna het dubbele aantal aan WK-punten gescoord.

Ook interessant:

Video: Zo werkt het hybridesysteem van een Formule 1-motor

De power units van de F1-auto's zijn zeer complex, maar hoe werken de hybride systemen? Wat is de ERS, wat doet de MGU-H of MGU-K? Wij leggen het uit in onderstaande video.

3 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag eerste vrije training Formule 1 GP Spanje 2022