Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari introduceert B-spec in strijd met Red Bull

Ondanks dat Red Bull tijdens de Grand Prix van Japan al de eerste wijzigingen aan de RB20 doorvoerde, lijkt het erop dat Ferrari niet gaat antwoorden door hun geplande upgrade eerder uit te voeren. Technisch expert van RacingNews365, Paolo Filisetti, legt uit wat we van deze toekomstige upgrade kunnen verwachten.

Terwijl Red Bull in Suzuka een groot upgradepakket introduceerde, dat zowel een transformatie van de luchtinlaten richting de motor liet zien als ook extra inlaten bij de zijkant van de cockpit toevoegde, lijkt Ferrari nu niet van plan om haar eigen upgrades naar voren te halen.

De afgelopen maand deden verschillende geruchten zich de ronde dat Ferrari wellicht wel zou gaan reageren op de upgrade van Red Bull, door haar eigen pakket naar voren te halen en al toe te passen tijdens de Grand Prix van Miami. Maar nu lijkt de kans steeds groter dat de Scuderia pas bij de terugkeer in Europa (in Imola, enkele tientallen kilometers verwijderd van Maranello) een grondige, herziene versie van de SF-24 zal gaan introduceren.

Zodra we het over grote upgradepakketten hebben, worden mogelijke hypotheses al genoemd in verschillende media, inclusief scenario's die niet erg geloofwaardig zijn. Na navraag bij onze betrouwbare bronnen lijkt het er echter op dat sommige geruchten daadwerkelijk werkelijkheid worden.

In de praktijk lijkt het team onder leiding van Enrico Cardile (met in het bijzonder de aerodynamische staf onder leiding van Diego Tondi) een onverwachte prestatieverhoging te hebben gevonden. Nadat de configuratie van de sidepods beter geïnspecteerd werd, werd duidelijk dat de sidepods die inlaten hebben met een zogenoemde 'bovenlip', net zoals bij Red Bull, een stuk sneller blijken.

Wijziging aan de vloer

Een dergelijk concept werd al overwogen tijdens de ontwerpfase van de SF-24, maar dat werd afgeschoten omdat het niet bijzonder voordelig zou zijn. Zo zou het idee de luchtstroom van het onderste kanaal tussen de sidepods en de vloer beperken. Maar tijdens de CFD computersimulaties vond men hier een oplossing voor. Deze oplossing lijkt op wat we zien bij de Red Bull, maar is geen precieze kopie. Je kan het zien als een interpretatie: de 'Red Bull'-inlaten worden gecombineerd met de huidige positie van de radiateurs op de SF-24, die nog altijd afwijken van die van de RB20.

Niet alleen komen er nieuwe inlaten, de Italiaanse renstal zal ook gaan voor een wijziging in de vloer, terug te zien aan de uiteinden vlak voor de achterwielen. Ook wordt de positie waar de ingang van de sidepod begint gewijzigd.

In de loop van het seizoen worden er totaal drie upgrades op de bolide doorgevoerd, waarvan dit de eerste is. Je zou dan de SF-24 in feite kunnen zien als een B-versie van de bolide die we nu de eerste vier races gezien hebben.

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season 'Sainz ziet opnieuw belangrijke optie voor 2025 wegvallen'