Wat er precies aan de hand is bij Ferrari lijkt onduidelijk. Feit is dat de stal gewoonweg tempo tekort komt. Hamilton reed Sebastian Vettel in de kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore op zes tienden en ook in Rusland kwam de Duitse viervoudig wereldkampioen er niet aan te pas.
Sinds de Oostenrijkse Grand Prix gingen de Ferrari's op rechte stukken als een weerlicht. Op de Hockenheimring behaalden Vettel en Kimi Raikkonen bijzondere topsnelheden, waardoor de Mercedes-motor voor het eerst sinds 2013 niet meer het meeste vermogen leek te leveren. Op hogesnelheidsbanen als Spa-Francorchamps en Monza werd voor de concurrentie pijnlijk duidelijk dat de Ferrari-motor veel harder liep dan de rest. Sinds Singapore is dat echter niet meer het geval. Uit onderzoek van Motorsport-Total blijkt dat Ferrari sinds Singapore een tweede sensor heeft moeten installeren op haar aandrijfeenheden die de energiestroom van de motor meten. Sindsdien gaan de Italiaanse bolides pardoes niet meer zo hard als dat ze deden. Of het een met het ander te maken heeft wordt in het midden gelaten, maar dat het opvalt staat buiten kijf.
Meest gelezen