Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari kan sinds Singapore geen voordeel meer halen uit 'power boost'

Als topfavoriet voor beide wereldkampioenschappen ging Ferrari de tweede seizoenshelft in, maar nu er sinds de zomerstop vier Grands Prix zijn verreden heeft de Italiaanse stal het heft niet meer in eigen handen. Mercedes is weer terug aan de top: Lewis Hamilton won de laatste drie wedstrijden en zegevierde sinds Duitsland (zes races geleden) vijf keer.

Wat er precies aan de hand is bij Ferrari lijkt onduidelijk. Feit is dat de stal gewoonweg tempo tekort komt. Hamilton reed Sebastian Vettel in de kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore op zes tienden en ook in Rusland kwam de Duitse viervoudig wereldkampioen er niet aan te pas.

Sinds de Oostenrijkse Grand Prix gingen de Ferrari's op rechte stukken als een weerlicht. Op de Hockenheimring behaalden Vettel en Kimi Raikkonen bijzondere topsnelheden, waardoor de Mercedes-motor voor het eerst sinds 2013 niet meer het meeste vermogen leek te leveren. Op hogesnelheidsbanen als Spa-Francorchamps en Monza werd voor de concurrentie pijnlijk duidelijk dat de Ferrari-motor veel harder liep dan de rest. Sinds Singapore is dat echter niet meer het geval. Uit onderzoek van Motorsport-Total blijkt dat Ferrari sinds Singapore een tweede sensor heeft moeten installeren op haar aandrijfeenheden die de energiestroom van de motor meten. Sindsdien gaan de Italiaanse bolides pardoes niet meer zo hard als dat ze deden. Of het een met het ander te maken heeft wordt in het midden gelaten, maar dat het opvalt staat buiten kijf.

Viaplay
x
Verstappen Verstappen geëerd met plekje in uiterst exclusieve wereldlijst