Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari komt met grote upgrades in jacht op Verstappen en Red Bull

Technisch analist Paolo Filisetti van RacingNews365 laat zijn licht schijnen op de upgrades die Ferrari in de pijpleiding heeft zitten om het gat met Red Bull te kunnen dichten.

Leclerc Saudi
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na de races in Bahrein en Saoedi-Arabië zijn alle teams begonnen met het leerproces van de 2024-bolides en hoe deze zich gedragen op de baan. Maar slechts een paar teams hebben dit proces ook al afgerond. Ferrari is op dit moment het tweede team op de grid achter Red Bull, met een achterstand van zo'n vier tienden van een seconde per ronde. De bolide van Charles Leclerc en Carlos Sainz is relatief gezien sterk verbeterd ten opzichte van vorig jaar, als een van de weinige teams, met uitzondering van Red Bull natuurlijk.

Terwijl de SF-23 een wagen bleek die beperkt werd door haar design, kan niet hetzelfde gezegd worden van de huidige auto van Ferrari. Deze is gebaseerd op een totaal ander concept, beginnend met een compleet nieuw ontworpen chassis. Het koelsysteem en de verpakking van alle onderdelen onder de motorkap is eveneens anders dan vorig jaar, zij het niet extreem anders. Maar het team is er wel in geslaagd om downforce op een andere manier te genereren: beter verspreid over de auto, waardoor een sterke aerodynamica en goede balans is ontstaan.

Zelfs de ophanging, die qua algemene lay-out hetzelfde is gebleven, is met wat subtiele wijzigingen qua vorm wel verder geperfectioneerd. Het verbeterde aerodynamische concept profiteert ondertussen mee van dit stabiele en functionele onderdeel.

Naast de sterke punten werden in Saoedi-Arabië vooral de zwakkere aspecten van de SF-24 ontdekt. Aspecten die gecorrigeerd moeten worden om de kloof met de RB20 van Red Bull te dichten. Vooral het langzaam opwarmen van de banden is een probleem dat opgelost moet worden.

Meer downforce

Dat de Ferrari SF-24 haar banden niet snel opgewarmd krijgt, werd pijnlijk duidelijk. Terwijl de balans van de auto in zowel Bahrein als Saoedi-Arabië goed was, waren er in Saoedi-Arabië twee ronden nodig om de banden in de juiste window te krijgen.

Dit geeft aan dat de algehele downforce van de auto, vooral in die configuratie, niet voldoende was om genoeg energie in de banden te krijgen. De engineers in Maranello begrepen dat meteen en kozen ervoor om een andere achtervleugel te gebruiken voor het weekend in Djedda.

Het gebrek aan downforce was dus snel geïdentificeerd. Dat zit hem vooral in de vloer van de SF-24, maar updates die momenteel in de pijplijn zitten moeten die problemen al snel oplossen. Die updates komen er al snel aan en zouden in Japan en Imola moeten worden geïntroduceerd.

Luchtinlaten

Onderstaande pijlen geven respectievelijk een verhoging van de onderlip aan, om de luchtdoorlaat in het kanaal eronder te vergroten. Tevens zien we een vernauwing van de luchtinlaten.

In Suzuka, twee weken na de aanstaande GP van Australië, moet de nieuwe vloer van Ferrari al klaar zijn. Het vloeiende circuit in Japan vormt namelijk een grote uitdaging voor de F1-bolides, omdat een snelle auto er daar een is met een goede aerodynamische balans. De nieuwe vloer, voorzien van herziende Venturi-kanalen en randen, is de eerste update van het aerodynamische team onder leiding van Diego Tondi.

In Imola, een kleine maand na de race in Japan, volgt de tweede update. De sidepods worden dan onder handen genomen, met nieuwe luchtinlaten. Deze zullen minder breed worden, waarmee Ferrari de Red Bull-weg inslaat. De luchtinlaten zullen worden gekarakteriseerd door een naar boven oplopende 'onderlip', zoals hierboven is te zien op de afbeelding. Dat zorgt voor meer ruimte onder de sidepods voor luchtstromen richting de achterkant van de auto.

Verder naar achteren zal de sidepod taps toelopen, wederom volgens de trend van de RB20, maar de sidepods zullen niet de extreme interpretatie van Red Bull volgen, zoals hieronder is te zien.

De upgrades moeten zorgen voor meer downforce, zonder dat de uitstekende aerodynamische balans verloren gaat. Door eerst de vloer te upgraden en later de sidepods, kan de werking ervan beter worden geverifieerd. Als de updates tegelijk zouden worden doorgevoerd, dan zou dat ervoor kunnen zorgen dat het lastiger wordt om de ideale set-up te vinden, zo concludeert men uit de resultaten van de simulaties.

Sidepod

Voor de GP van Emilia-Romagna moet de upgrade van de sidepod leiden tot een herprofilering van het achterste gedeelte, dat moet worden gekenmerkt door een grotere taps toelopende vorm.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Senna De dood die volgens Ecclestone het einde van de F1 zou betekenen