Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Ferrari kopieert Mercedes-concept voor 2018'

Het Formule 1 team van Scuderia Ferrari rijdt in 2018 met een langere wielbasis. Het volgt daarmee het voorbeeld van concurrent Mercedes. De Duitse renstal was in 2017 oppermachtig op de (semi) snelle circuits, mede dankzij een langere wielbasis.

De titelkandidaten voor het F1-seizoen 2018 houden elkaar nauwlettend in de gaten. Mercedes was in 2017 succesvol met een erg lange wielbasis, maar kiest voor 2018 voor een wielbasis die 10 centimeter korter is voor de W09. Volgens het Italiaanse La Gazzetta dello Sport zou de wielbasis 3660 millimeter bedragen, wat nog altijd vrij lang is. Ferrari kiest er op zijn beurt voor om de wielbasis met 6 centimeter te verlengen van 3594 millimeter naar 3654 millimeter. Het volgt daarmee de succesformule van Mercedes. Met nog minder dan twee maanden te gaan voordat de eerste test in Barcelona zal plaats vinden, zijn de teams op het moment volop bezig met het ontwikkelen van de nieuwe wagens. Mercedes en Ferrari eindigde het afgelopen seizoen als eerste en tweede bij de constructeurstrijd maar zullen hun wagens moeten door ontwikkelen om aan de top te kunnen blijven. Mercedes heeft al jaren de beste motor en dit jaar zouden zij volgens de Italianen de magische grens van de 1000pk op testbank al hebben overtroffen.

Daarnaast zal het team ook enkele wijzigingen aanbrengen aan het chassis om o.a. te voorkomen dat de achterbanden wederom te snel slijten. Om dit te bereiken zou Mercedes ervoor hebben gekozen om de wielbasis van de auto te verkorte van 3760 mm naar 3660 mm. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de Mercedes gedurende het seizoen constanter kan presteren. Het afgelopen seizoen vielen een aantal GP’s flink tegen voor het in Brackley gevestigde team. Met name op bochtige circuits als Monaco en de Hungaroring legde de Duitsers het af tegen Ferrari. De verwachting is daarnaast dat de nieuwe W09 op aerodynamisch gebied een grotere verandering zal zijn vergeleken met de W08. Waar Mercedes kiest voor grotere veranderingen, lijkt Ferrari te kiezen voor een doorontwikkeling van de SF70H. De nieuwe Ferrari 669 zal op aerodynamisch gebied geen grote verandering ondergaan, maar de wielbasis van de auto zal wel verlengd worden. De windtunnel tests van Ferrari zouden hebben uitgewezen dat de luchtstroom op deze manier zal verbeteren in vergelijking met de auto van het vorige seizoen.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel