Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Ferrari kopieert Red Bull-idee in zoektocht naar kostbare tijdwinst'

De belangrijkste troefkaart van Ferrari voor het 2021-seizoen is de power-unit die men ten opzichte van dit jaar flink denkt te hebben verbeterd. Toch neemt de Scuderia ook andere delen van de wagen onder handen en kopiëren de Italianen ook een deel van de Red Bull-bolide.

In Maranello is Ferrari hard aan de slag om de Ferrari-bolide van 2021 in orde te maken. Al vroeg in het 2020-seizoen besloot teambaas Mattia Binotto om Ferrari te laten werken aan de SF21 van 2021, zodat men in 2021 een stuk beter voor de dag zal komen als dat de Italianen deden in 2020. De voornaamste verbetering die men op de fabriek in Italië doorvoert is de verandering aan de power-unit. Het injectiesysteem van de motor en de verbrandingskamer worden aangepast en die veranderingen moeten de Scuderia zo'n 30pk extra opleveren. De Gazzetta dello Sport laat daarnaast weten dat ook de achterkant van de Ferrari-bolide flink zal veranderen. Volgens de Italiaanse sportkrant zal Ferrari daarin het voorbeeld volgen van Red Bull Racing. Het team van Max Verstappen maakt gebruik van schuin liggende radiateurs en die opzet is Ferrari aan het kopiëren. Met die schuiner liggende radiateurs kan Ferrari het bodywork sneller naar binnen laten afbuigen voor de gewenst coke-bottle-vorm en zo creëert men ook meer ruimte voor de nieuwe achterwielophanging van de wagen. De nieuwe achterwielophanging moet ervoor zorgen dat de Ferrari stabieler komt te liggen en dat de wagen ook minder van de banden zal vergen. Op het advies van Sebastian Vettel, die gedurende het 2020-seizoen veel kritiek had op de achterkant van de SF1000, lijkt Ferrari de volledige focus te hebben gelegd op het veranderen van de achterkant van de wagen. Naast een nieuwe achterwielophanging, zal men namelijk ook de diffusor veranderen, de wielbasis met drie centimeter verlengen en de achterkant van de vloer aanpassen. Al die wijzingen moeten ervoor zorgen dat Charles Leclerc en Carlos Sainz in 2021 beschikken over een wagen die niet alleen competitiever is, maar ook veel eenvoudiger te besturen is. Naast Vettel gaf namelijk ook Leclerc in 2020 aan dat het de SF1000 het niet alleen aan snelheid ontbrak, maar dat de wagen ook zeer lastig te besturen was. Ferrari hoopt met de wijzingen de coureurs volgend jaar te voorzien van competitiever materiaal. Dat zal ook nodig zijn, aangezien Mattia Binotto tijdens de kerstlunch van het team tegenover onder andere RacingNews365 liet weten dat men in 2021 voor een top drie plaats wil gaan in het constructeurskampioenschap.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi