Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari-motor opnieuw gesprek van de dag na dramatische kwalificatie

De power unit van Ferrari houdt de gemoederen al een jaar lang bezig. Eerst vlogen de coureurs over de rechte stukken, maar bij de seizoensstart in Oostenrijk leek er kruipolie in de machine te zitten.

Terug in de tijd: Al in 2018 ontstonden er twijfels bij vreemde acceleraties van de Ferrari’s op de rechte stukken. GPS-data van diverse andere teams toonden aan dat de tussenacceleraties onverklaarbaar snel waren. De FIA dronk eens vaker koffie bij de Italianen en uiteindelijk werd een sensor geplaatst tijdens de GP van Monaco. Niets werd gevonden en het leek met een sisser af te lopen, totdat Ferrari in 2019 nóg sneller was. Onverklaarbaar snel, met verschillen in topsnelheid van soms wel vijftien kilometer per uur, zelfs ten opzichte van de door Mercedes-aangedreven teams. Wederom zagen de teams op de GPS-data een acceleratie van Ferrari die niet strookte met een normale vermogenscurve. De winst van Ferrari zat hem niet bij het direct uitaccelereren van de bochten, maar in de derde en vierde versnelling. Na lang wikken en wegen deed de FIA eigenlijk niets – tot groot ongenoegen van de teams. Daarop spraken de topteams af om vragen te stellen aan de wedstrijdleiding, waarop het antwoord officieel en publiekelijk gepresenteerd moest worden. De ‘mag dit?’ vragen. Uiteindelijk had Red Bull het bij het juiste eind en stelden ze kritische vragen over het signaal van de fuel flow meter en de bevestiging van een stroomkabel. Dit omdat Red Bull en Mercedes nagenoeg zeker wisten dat Ferrari het signaal van de fuel flow meter verstoorde, waardoor de Ferrari-motor meer dan de toegestane piekhoeveelheid van 100 kilogram brandstof per uur geïnjecteerd kreeg; de verklaring voor de vreemde vermogenscurve en rechtelijnsnelheid. Bij de Grand Prix van de V.S. kwam de wedstrijdleiding met een ‘directive’ waarin stond wat er wel en niet mocht. Plots was de snelle Ferrari-motor omgetoverd tot een slak. Het team deed nog een uiterste poging om het aan een mindere race te wijten, maar Max Verstappen zei na afloop van de race wat iedereen dacht: “Dit krijg je ervan als je vals speelt.” In de resterende races van 2019 reed Ferrari geen deuk meer in een Italiaans pakje boter. Gedurende de winter werd duidelijk dat er meer aan de hand was. Zoveel zelfs dat de FIA en Ferrari tot een geheime overeenkomst kwamen. De Italianen gaven meer info over hun power unit en de FIA besloot ze niet te bestraffen. In een wazig statement gaf de FIA in februari van dit jaar aan dat er een derde sensor geïmplementeerd wordt en Ferrari volledig meewerkt aan het opstellen van heldere richtlijnen voor de power units in de F1.

Krijgt Ferrari de deksel op haar neus?

De wintertests van Ferrari verliepen slecht, maar pas dit weekend in Oostenrijk werd bevestigd wat iedereen al vermoedde: de Ferrari-motor lijkt ineens de langzaamste van het veld te zijn geworden. Charles Leclerc kwalificeerde zich als zevende, Sebastian Vettel niet eens in de top 10. Van de langzaamste vijf coureurs, reden er drie met een Ferrari-motor. Wie kijkt naar de speedtraps ziet nergens Leclerc of Vettel bovenin. Sterker nog, Leclerc was op drie van de vier meetpunten de langzaamste en Vettel bood hem prima partij. Vreemd, aangezien het team aangeeft dat de auto een gebrek aan downforce heeft. Het moet voor Ferrari pijnlijk om te zien zijn dat alleen de drie teams die gebruik maken van de Italiaanse krachtbron langzamer waren tijdens de kwalificatie dan een jaar eerder: Ferrari 0,9 seconde Alfa Romeo 1,0 seconde Haas 0,6 seconde Toeval bestaat niet.

Na afloop van de kwalificatie reageerde Haas-coureur Romain Grosjean kritisch toen hem werd gevraagd naar zijn matige performance: “Dat moet je aan Ferrari vragen”, was het duidelijke antwoord. De concurrentie gniffelde stiekem, maar hield haar kaken op elkaar. Toto Wolff gaf expliciet aan geen vragen over het Italiaanse torretje te beantwoorden, Max Verstappen beet op zijn lip en verwees nieuwsgierigen naar Ferrari zelf en het Mercedes-duo was ‘verrast’ door de slechte pace van Ferrari. Helmut Marko sneerde nog even cynisch naar de motor van 2019 die geweldig was. Hoewel niemand het on the record wil zeggen is wel duidelijk dat er een ‘boontje komt om zijn loontje’-gedachte overheerst. Ferrari moet nu op de blaren zitten. Er wordt zeker wel eens gegniffeld vanachter het mondkapje. Voor de titelstrijd is het funest, daarin komt het nu alleen op Red Bull aan om het Mercedes moeilijk te maken.

Viaplay
x
Live reacties na dominante sprintrace overwinning Verstappen