Ferrari had op meer gehoopt in 2023. Het Italiaanse team begon een jaar eerder sterk aan het nieuwe ground effect-tijdperk, maar moest naarmate het seizoen vorderde steeds vaker het initiatief aan Red Bull laten. Afgelopen seizoen was dat niet anders. Red Bull was ontzettend dominant en won 21 van de 22 races, tegen eentje voor Ferrari. Charles Leclerc en Carlos Sainz waren razendsnel in de kwalificatie, maar kregen in de races vaak te maken met bandenslijtage.
Daarom moet Ferrari de komende winter hard werken om het gat met Red Bull te dichten. Enrico Cardile, hoofd aerodynamica van Ferrari, legt in een interview met Auto, Motor und Sport uit wat er verbeterd moet worden.
"De 2023-auto was een evolutie van de 2022-auto", vertelt Cardile. "We probeerden enkele zwakke punten van de voorganger te tackelen. Over het algemeen hebben we onze doelen bereikt. De auto gedroeg zich op het circuit zoals we verwacht hadden en de simulaties voorspelden. Helaas realiseerden we ons al vrij snel dat de ontwikkelingsroute zijn limiet zou bereiken. Vanaf dat moment hebben we de doelen voor de aerodynamische ontwikkeling herzien en anders ingericht. Het eerste resultaat was te zien tijdens de Grand Prix van Spanje, waar we over een nieuwe vloer en nieuwe sidepods beschikten. In Oostenrijk volgden nieuwe ontwikkelingen in dezelfde gebieden, maar we hebben de limieten van de auto bereikt. Daarom vormt de 2024-auto een nieuwe start."
Anderen bekeken ook:
Ferrari keek met interesse naar vloer van Red Bull
Ferrari doet ook inspiratie op bij Red Bull. "Deel van ons werk is om andere auto's te analyseren, dus we hebben meer dan één foto in onze database. Ondanks het feit dat onze auto's verschillen, was het wel interessant om de vloer van Red Bull te bekijken. Zij doen namelijk veel dingen anders ten opzichte van de concurrentie. Maar om van een foto te profiteren, moet je er wel juist naar kijken. Een volledige kopie heeft nooit gewerkt, zeker niet met deze auto's, waar millimeters een groot verschil kunnen maken."
Cardile onthult ook nog dat Red Bull een nieuwe technologie hanteerde rondom de remklauwen. Op de vraag of Ferrari conservatiever is met dat onderdeel, reageert de Italiaan ontkennend. "Ik denk niet dat de andere teams kleinere remklauwen hebben. Het is een zogenaamd open source-onderdeel. Als een team iets verandert, moeten ze het CAD-design met iedereen delen. We kunnen dat inzien en bestuderen de foto's. Voor zover ik weet, lijken alle remklauwen op elkaar. Red Bull introduceerde een nieuwe technologie dit jaar, die afweek van wat Mercedes en wij al jarenlang gebruiken. Het kan zijn dat deze nieuwe remklauwen een voordeel in gewicht opleveren."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!