Puur kijkend naar de statistieken, is het seizoen van Ferrari niet geslaagd. Het Italiaanse team boekte in Singapore één schamele zege en zag Red Bull in 2023 volledig domineren. Carlos Sainz en Charles Leclerc werden vooral genekt door bandenslijtage in de races, waardoor goede startposities, Ferrari was doorgaans sterk in de kwalificatie, veelal niet in overwinningen werden omgezet. Red Bull en Max Verstappen waren stukken sneller als het op de lange adem aankwam.
Tot overmaat van ramp liep Ferrari ook nog eens met drie punten verschil de tweede plaats in het constructeurskampioenschap mis. Desondanks werd het seizoen op een positieve noot afgesloten. De rode bolides kregen de bandenslijtage meer en meer onder controle, wat tot optimisme voor 2024 leidde. Teambaas Fred Vasseur licht alvast een tipje van de sluier op tijdens een mediasessie in de fabriek, waar RacingNews365 ook aanwezig was. De presentatiedatum wil hij wel weggeven.
"De lancering vindt plaats op 13 februari 2024, een dag voor Valentijnsdag", vertelt Vasseur. "Dan zie je de rest van de bolide. We hebben dan een dag langer voor (de voorbereiding op red.) de tests. Ik weet dat de planning vrij nauw is. De test vindt iets eerder plaats en het is een uitdaging om alle puzzelstukjes in elkaar te laten vallen. We hadden geen andere optie en ik denk dat een aantal andere teams hun lancering op de 14e zullen doen. Maar het is al een uitdaging vóór Bahrein."
Anderen bekeken ook:
Vasseur ziet aanknopingspunten voor 2024
Vasseur trad begin 2023 aan als teambaas van Ferrari en begon aan helse taak De Fransman kon niet meteen voor verbeteringen zorgen. Eerst volgt er een kenmerkend grapje. "Fred leeft nog! Een jaar geleden was het een uitdaging, omdat ik vrij laat begon bij Ferrari. Ik moest een golf aan dingen begrijpen en managen in een paar weken tijd. Het was vier weken voor de lancering en zes weken voor Bahrein, dus ik bevind me nu in een comfortabelere positie. Ik ken bijna iedereen in het bedrijf en begrijp het systeem beter. Het einde van het seizoen ging best goed, al is het natuurlijk nooit genoeg. We moeten het momentum voortzetten."
De Fransman geeft toe dat hij zich een hoedje schrok tijdens de mindere seizoensstart. "Iedereen zei tegen me dat Ferrari goed aan het seizoen begint en daarna wegzakt. Geloof me, na de Grand Prix van Saoedi-Arabië en Australië zei ik: 'what the f*ck, we zitten diep in de problemen als dit het goede gedeelte van het seizoen was'. De les is dat we in staat zijn om te reageren en de perceptie van buitenaf dus fout is. Ik dacht zelf voor mijn start bij Ferrari ook dat het team zou overreageren bij ieder GP-weekend. Maar ze waren juist kalm na Melbourne en we waren voorzichtig over de zwakke punten van de auto."
Het leidde tot significante verbeteringen, al vindt Vasseur het te makkelijk om het af te schuiven op het feit dat Ferrari nu de bandenslijtage wel onder controle zou hebben. "Het gaat niet altijd om bandenslijtage. Vaak is het zo dat je harder moet pushen en daarom meer bandenslijtage hebt. Abu Dhabi is een goed voorbeeld, omdat we in de beginfase de banden goed konden sparen. Begin 2023 moesten we ontzettend hard pushen om de leiders te kunnen volgen. Het is niet alleen een karakteristiek van de auto, maar het gaat ook om de algemene snelheid."
Leclerc en Sainz hebben vertrouwen in nieuwe Ferrari
Mede door de goede resultaten aan het einde van het seizoen, hebben Leclerc en Sainz vertrouwen in 2024, stelt Vasseur. "Ze zijn flink betrokken bij de ontwikkeling van de auto en zijn blij met de huidige situatie. Het is geen duidelijke indicatie hoe we er volgend jaar voor staan, maar het is belangrijk dat ze aan boord stappen vanaf het begin. Charles en Carlos hebben nu twee a drie weken vakantie en keren rond 9, 10 januari terug. En ik denk ook dat het goed is dat ze hun tijd managen, want ze zijn vrij uitgeput na dit seizoen."
Op de vraag of de nieuwe auto revolutionair is, reageert Vasseur ontkennend. "Een revolutie is niet het juiste woord. De regels zijn drie jaar lang hetzelfde gebleven, dus je kan de situatie niet ingrijpend veranderen. Het gaat om tienden van seconden en 1- tot 2% aan verbeteringen, geen 5%. Uiteraard moeten we wel een stap zetten en die mag niet onderschat worden. We vervangen 95% van de onderdelen. De verwachting is dat we ons op onszelf focussen en een mooie stap gaan zetten, maar het is en blijft een vergelijking. Je kan honderd stappen voorwaarts zetten, maar als de anderen er 120 zetten, zie je er stom uit."
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!
Win een Verstappen cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!