Naar nieuwsoverzicht
© XPBimages
De zesde plek voor Charles Leclerc in de GP van de Verenigde Staten was al helemaal niet wat Ferrari had gehoopt, want de Monegask vertrok van poleposition. Een verkeerde strategie zorgde ervoor dat hij ver terugzakte.
Tot overmaat van ramp kon de Ferrari-coureur niet eens genieten van die acht verzamelde WK-punten, want na een controle van de FIA werd zijn auto illegaal verklaard: net als Lewis Hamilton was zijn vloerplank te veel gesleten en dunner dan de minimaal verplichte negen millimeters. Beide mannen werden midden in de Nederlandse nacht gediskwalificeerd en uit de uitslag geschrapt.
Tot overmaat van ramp kon de Ferrari-coureur niet eens genieten van die acht verzamelde WK-punten, want na een controle van de FIA werd zijn auto illegaal verklaard: net als Lewis Hamilton was zijn vloerplank te veel gesleten en dunner dan de minimaal verplichte negen millimeters. Beide mannen werden midden in de Nederlandse nacht gediskwalificeerd en uit de uitslag geschrapt.
Anderen bekeken ook:
Reactie op de diskwalificatie
Na afloop reageert Diego Iovorno, sportief directeur van het team uit Maranello, op de gebeurtenissen. "Zoals je misschien wel weet, was het geen normaal einde van het raceweekend voor ons. De beslissing van de stewards was om ons te diskwalificeren vanwege een technische overtreding", zo reageert hij op de social media-kanalen van Ferrari.Iovorno verklaart hoe het fout kon gaan. "Het sprintweekend is erg ongewoon, je hebt ontzettend weinig tijd om de auto voor te bereiden. Je hebt maar één sessie, VT1, en dan gaan de wagens in parc fermé. Dit betekent dat je vanaf dat moment de auto niet meer mag aanraken. Daarnaast is Austin een ontzettend leuk circuit, maar extreem hobbelig. Hobbeligheid is een lastig onderwerp voor coureurs en in het verleden zijn er meerdere auto's geweest waarvan de ophanging en chassis door de hobbels de geest gaven."
Ferrari dacht mogelijke problemen te hebben voorkomen, maar niets bleek minder waar. Al in VT1 hadden ze de rijhoogte van de SF23 namelijk aangepast. "We wisten dat het lastig was, en dit is ook de reden dat we de rijhoogte in VT1 hebben veranderd. En vanuit ons optiek moest het daarna oké zijn. maar het blijkt dat we toch te weinig marge hebben genomen. Ook omdat de wind van richting veranderd was en sterker was dan voorspeld, bleek onze auto uiteindelijk toch niet legaal te zijn."
Kan gebeuren, zo lijkt Ferrari te concluderen. "Er valt op dit moment niet veel te zeggen over wat we achteraf gezien anders hadden kunnen doen. Als we terugkijken hadden we misschien de auto nog iets hoger gezet, maar dan waren we qua prestaties achteruit gegaan, en we zijn hier om onze prestaties te optimaliseren", aldus Ioverno.
Bekijk zijn volledige reactie hieronder.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!