Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari staat fundamenteel dilemma te wachten in Bahrein

Hoewel het seizoen pas net begonnen is, zijn de teams nu al bezig met de eerste upgrades. Bij Ferrari ligt de eerste upgrade ook al klaar, maar dat brengt meteen een interessant en onverwacht dilemma met zich mee. Paolo Filisetti, de technisch expert van RacingNews365, legt de hele situatie onder een vergrootglas.

Hamilton Japan
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

In de aanloop naar de Grand Prix van Bahrein dit weekend staat Ferrari voor een dilemma. Is het de moeite waard om een aangepaste versie van de vloer nu al te introduceren? De vloer is namelijk onderdeel van een breder pakket aan upgrades dat gepland staat voor de Grand Prix van Miami. Maar volgens onze bronnen dicht bij het team is de aangepaste vloer al geproduceerd en klaar om al in Bahrein gebruikt te worden. 

Het lijkt er echter op dat er een soort interne weerstand is binnen het team. Aan de ene kant staat de aerodynamische afdeling, onder leiding van Diego Tondi. De afdeling denkt dat de nieuwe vloer kan helpen om betere prestaties uit de auto te halen. Aan de andere kant staan teambaas Fred Vasseur en technisch directeur Loic Serra. Zij lijken te denken dat het beter is om eerst de balans van de auto te verbeteren voordat er nieuwe upgrades aangebracht worden. Anders zou het mogelijke positieve effect van deze upgrades namelijk teniet gedaan kunnen worden.

Simpel gezegd hebben de engineers van Ferrari nog niet besloten of ze deze upgrade wel willen gebruiken, ook al is hij al geproduceerd. De beslissing moet op donderdag worden genomen na grondige analyse van de data uit Suzuka. Op basis daarvan kan worden besloten of de auto een soort aerodynamisch plafond heeft bereikt maar wel de balans goed heeft - zoals bijvoorbeeld Charles Leclerc beweerde - of dat de balans zelf nog niet geoptimaliseerd is.

De SF-25 van Ferrari heeft zonder twijfel een goed concept als basis. Het is echter onduidelijk hoe ingrijpend de upgrades moeten zijn om de auto even competitief te maken als de McLaren. In feite moet er nu gekeken worden met welk tijdspad een upgrade ook daadwerkelijk effect heeft en niet alleen maar op papier kan helpen. 

Maar de tijd tikt door. Het is begrijpelijk dat zulke keuzes gemaakt moeten worden na zorgvuldige overweging. Maar hoe langer er gewacht wordt met de introductie van zulke upgrades, hoe groter het gat wordt met de rivalen. Waarschijnlijk komt er dan ooit een point of no return wat betreft het kampioenschap.

Praat mee!

x
Positief tegengeluid Vettel werpt blik op Red Bull: "Zeer waarschijnlijk"