Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Haas F1 Team

Ferrari stelde eisen in samenwerking Haas met Toyota

Haas gaat per direct in zee met Toyota. Het Japanse merk zal al in Austin op de bolides van Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen staan, al moest het team daarvoor eerst wel wat plooien gladstrijken met een andere grote autofabrikant: Ferrari.

Haas Ferrari
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Toyota keert na vijftien jaar terug in de F1 en gaat 'ontwerp-, technische en productiediensten' leveren aan Haas. Het logo van het gigantische Japanse merk prijkt volgende week in Austin al op de VF24. Echter Haas werkt al intensief samen met een andere grote speler, namelijk Ferrari. Het team van Gene Haas koopt veel onderdelen van de Italianen en rijdt ook met een Ferrari-krachtbron. Voor het de samenwerking met Toyota kon binnen halen, moest het dus eerst met Ferrari wat zaken bespreken.

"We werken al sinds dag één samen met Ferrari, dus we begrijpen elkaar heel goed. En ik heb ook vanaf het allereerste begin met Fred (Vasseur, teambaas van Ferrari red.) gesproken over deze samenwerking. De relatie tussen Ferrari en Haas vormt de basis, dus ik wilde er zeker van zijn dat ze dit echt zouden begrijpen", zo vertelt teambaas Ayao Komatsu tegenover onder meer RacingNews365. "Als zij het gevoel zouden hebben dat deze Toyota-Haas alliantie een bedreiging voor hen zou vormen, dan gaat dat niet werken. Dus ik heb ervoor gezorgd dat dat niet het geval is. En via de projectmanager van Toyota Gazoo Racing, Masaya Kaji, was Toyota vanaf de eerste dag volledig aan boord en duidelijk."

"Eerlijk gezegd is het belangrijk om vanaf de eerste dag transparant en duidelijk te zijn over de betrokkenheid en de perimeter, zodat alle partijen op de hoogte zijn. En natuurlijk stelde Ferrari bepaalde eisen, waarbij ik ze dit en dit en dit moest garanderen. Dat gingen we sowieso doen, dus het was vrij eenvoudig en van alle kanten was er sprake van een goede samenwerking," aldus de Japanse teambaas.

Toyota- én Ferrari-fabriek

Ook Kaji was aanwezig bij het persmoment. Hij kan bevestigen dat de samenwerking géén voorbode is van een terugkeer van Toyota naar de F1 als leverancier van power units. Ook een terugkeer als eigen team is uitgesloten. In plaats daarvan zal TGR Haas voorzien van 'meer middelen en hardware', zoals directe toegang tot de fabriek in Keulen. Dit gaat hand in hand met het feit dat coureurs van TGR óók gebruik kunnen maken van de F1-technieken van Haas.

Ondanks het feit dat Haas vanaf heden ook de Toyota-fabriek in Keulen kan gebruiken voor de ontwikkeling van de F1-bolides, zal het Amerikaanse team ook gebruik blijven maken van de faciliteiten van Ferrari in Maranello. Volgens Komatsu zal de Scuderia ook de versnellingsbak blijven produceren 'zolang de technische reglementen dat toelaten'. Haas behoudt ook zijn chassis-partnerschap met Dallara.

Komatsu is er stellig van overtuigd dat de samenwerking met TGR 'niet bedoeld is om Ferrari te vervangen': "De samenwerking tussen Ferrari en Haas is de basis, en dat zal altijd zo blijven. Deze samenwerking is niet bedoeld om daar iets aan af te doen, maar om die fundamentele samenwerking met Ferrari te versterken. Wat we met Ferrari hebben, wat we van Ferrari krijgen, is geweldig. Dat is de basis van het Haas F1-team."

"Maar de gebieden waarop TGR ons kan helpen, liggen daarbuiten. Nogmaals, we zijn natuurlijk vanaf het begin van deze besprekingen volledig transparant geweest tegenover het management van Ferrari. We hebben dus allebei een duidelijk beeld van de verplichtingen die we hebben, en op welke gebieden, met TGR, en hoe we de intellectuele eigendomsrechten van elk bedrijf moeten beschermen, dus dat is hoe we het gaan doen", zo sluit Komatsu af.

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Marko hangt Red Bull-toekomst op aan Verstappen na dreigende schorsing