Voor Ferrari draaide de Grand Prix van Azerbeidzjan uit op een teleurstelling. Tijdens de vrije trainingen waren Lewis Hamilton en Charles Leclerc razendsnel, waarna het helemaal misging in de kwalificatie. Hamilton werd in Q2 uitgeschakeld, terwijl Leclerc zich in de strijd om pole vergaloppeerde en in de muur eindigde.
Ook in de race ging het niet veel beter. Hamilton en Leclerc hadden moeite om op te stomen, en de laatstgenoemde coureur kampte kortstondig met een motorprobleem. Ferrari-teambaas Fred Vasseur kondigt een onderzoek aan na de achtste en negende plaats als resultaat.
"We kunnen niet tevreden zijn met de achtste en negende plaats", vertelt Vasseur in het persbericht van Ferrari. "We zijn achter Lando Norris gestart en we zijn ook achter hem geëindigd. Dat is nu eenmaal de realiteit van dit circuit."
Een motorprobleem bij Leclerc gooide ook roet in het eten. "We hadden een probleem met de motor van Charles, wat we nu verder gaan onderzoeken. Ook al was het maar marginaal, het verhinderde hem om op het rechte stuk iemand in te kunnen halen. Dat verklaart waarom we vastzaten achter Liam Lawson.
Kwalificatie
Vasseur baalt. "De grootste teleurstelling komt echter voort uit de kwalificatie, want we hadden de snelheid om het veel beter te doen. Daar is het voor ons misgegaan. Het is bemoedigend dat de snelheid er wel was, maar frustrerend dat we die niet hebben kunnen benutten. Je hebt altijd twee aspecten: pure performance en de uitvoering."
Toch is niet alles slecht, beaamt Vasseur. "Qua performance hebben we na België een stap gezet, maar we hadden in de kwalificatie op meer gehoopt dan de tiende en twaalfde plaats. Nu moeten we begrijpen wat we beter hadden kunnen doen, want we hebben fouten en verkeerde keuzes gemaakt. Ik weet dat Charles de verantwoordelijkheid voor de kwalificatie op zich neemt, maar wij moeten werken aan onze uitvoering om sterker terug te komen."
Ook interessant:
Moeten we nog verrast zijn als Max Verstappen en Red Bull verrassen? Of zien we een patroon en is het team daadwerkelijk bezig aan een opmars? Het is de vraag die natuurlijk centraal staat in nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, waar Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hun opwachting maken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!