Dat melden althans diverse Duitse media. Het is opvallend dat Ferrari als enige team een afwijkende mening heeft op het gebied van de Halo. Hierbij moet wel gezegd worden dat de huidige FIA-directeur, Jean Todt, jarenlang teambaas was bij het Italiaanse team. De stem van Ferrari kan daarom enigszins beïnvloed zijn.
Gisteren zette de FIA kwaad bloed bij veel Formule 1-fans door de 'Halo' te introduceren. Deze vorm van extra cockpitbescherming kon het afgelopen jaar rekenen op weinig steun, maar toch wil de FIA het systeem invoeren. Hoewel de teams, fans en coureurs fel tegen zijn, voert de FIA de 'Halo' in om 'veiligheidsoverwegingen'. Hierbij wordt vooral gekeken naar de crash van Jules Bianchi in 2014, waarbij Bianchi met zijn auto onder een shovel schoof en maanden later aan de gevolgen hiervan overleed. Volgens diverse deskundigen had Bianchi dit ongeluk kunnen overleven, als hij een 'Halo' op zijn auto had gehad. Tegenstanders menen echter dat in het geval van Bianchi de baancommissarissen schuldig waren, aangezien er onder kletsnatte omstandigheden 'slechts' gele vlaggen werden gezwaaid terwijl een Safety Car of rode vlag meer op zijn plaats waren. Hoe dan ook, de FIA moest en zou een vorm van cockpitbescherming invoeren. Na diverse tests werd de 'Halo' in eerste instantie opzij geschoven voor het 'Shield'. Deze vorm van cockpitbescherming werd door Sebastian Vettel getest in Engeland, maar doorstond de test niet. Daarop greep de FIA terug naar de 'Halo', die dus vanaf volgend seizoen verplicht op de auto moet zitten.
Meest gelezen