Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari-strategen wederom buitenspel gezet door Sainz

Carlos Sainz besloot weer de strategie in eigen handen te nemen tijdens de Grand Prix van Japan.

Soms lijkt het alsof Ferrari-coureur Carlos Sainz eigenlijk een dubbelrol bekleedt. De Spanjaard bepaalt vaak (ongevraagd) zijn eigen racestrategie terwijl hij in zijn F1-bolide zit. Zo besloot hij eigenhandig in de slotfase van de Grand Prix van Singapore om Lando Norris achter hem DRS te geven zodat de McLaren-coureur zich beter kon verdedigen ten opzichte van de snellere Mercedes-bolides daarachter. Een risicovolle zet van Sainz, wat hem de overwinning in Singapore opleverde, maar één fout en de uitslag van de race had er anders uitgezien. Ook tijdens de Grand Prix van Japan bemoeide de Ferrari-coureur zich weer met de strategie. Zo wilde Sainz in aanloop naar zijn tweede pitstop graag langer buiten blijven om zo een bandenvoordeel te creëren ten opzichte van Mercedes. De Spanjaard ving de race op zondag als zesde aan, en finishte ook op positie zes. Gedurende de race lukte het hem om, vanwege de eerder genoemde strategie, George Russell in te halen. Het passeren van Lewis Hamilton voor hem was de Ferrari-coureur net te hoog gegrepen.

"Op het randje"

De grootste concurrentie voor het team van Ferrari bleek in Suzuka dan ook het team van Mercedes te zijn. "We bevonden ons echt op het randje en stonden op het punt om positie te verliezen aan beide Mercedessen, want de undercut is erg sterk hier, vanwege de bandenslijtage die je hier (in Japan, red.) hebt. Het ging om een paar tienden van een seconde, en de outlap van Lewis was heel erg snel. Het spande er echt om", zo legt Ferrari-teambaas Fred Vasseur uit aan de media, waaronder RacingNews365. Zo was het tijdens de pitstops erg spannend: "De eerste pitstop was echt op het randje. Er waren twee auto's voor ons waar we voor wilden komen en het ging uiteindelijk om een paar tienden. Het was denk ik de juiste beslissing van het team." De strategie van de tweede pitstop werd door Sainz zelf bepaald. Terecht, oordeelt Vasseur. "De tweede pitstop was iets strategischer, en deze kwam ook van Carlos. We waren het met hem eens dat we moesten proberen de stint te verlengen en moesten proberen een bandenvoordeel op te bouwen. Want als je Lewis zou kopiëren (zijn strategie, red.), dan zou je zonder een verschil in banden niet in kunnen halen."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris