De overstap naar Ferrari is voorlopig geen succes gebleken voor Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen won weliswaar de sprintrace in China, maar stond verder in geen enkele Grand Prix op het podium. Het heeft geleid tot een wat sombere stemming bij Hamilton, die zelfs opperde dat Ferrari hem zou moeten vervangen.
Daar denkt Ferrari echter totaal anders over. Teambaas Fred Vasseur laat weten dat de problemen van Hamilton best meevallen. De Fransman wijst onder andere op de kwalificatie in Hongarije: daar pakte Charles Leclerc poleposition, terwijl Hamilton al vroeg werd uitgeschakeld.
"Vaak zijn het de omstandigheden, en de laatste tijd zat Lewis vaker aan de ongelukkige kant", vertelt Vasseur tegenover Auto, Motor und Sport. "In Boedapest stond hij in Q1 nog voor Charles, en in Q2 was hij slechts een tiende langzamer. Toch miste hij Q3 met slechts 15 duizendsten. Uiteindelijk is de ene coureur dan eerste, en de ander twaalfde. Dat ziet er natuurlijk slecht uit. Maar het scheelde niet veel of we waren met beide coureurs op plek elf en twaalf geëindigd."
Volgens Vasseur valt het allemaal dus wel mee. Hij geeft echter ook toe dat Ferrari een fout heeft gemaakt. "Achteraf moet ik toegeven dat we, en daarmee bedoel ik Lewis en ik, de overstap naar een andere omgeving hebben onderschat. Hij zat daarvoor achttien jaar bij hetzelfde team, als ik McLaren en Mercedes even als één thuisbasis mag beschouwen. Het was een Engels team, en ook de motordynamiek bleef altijd hetzelfde. Het verschil tussen Ferrari en Mercedes is veel groter dan tussen Mercedes en McLaren."
Vasseur vergelijkt het met Carlos Sainz. "Toen Lewis bij Ferrari arriveerde, dachten we nogal naïef dat hij alles meteen onder controle zou hebben. Maar hij is niet zoals Sainz, die om de paar jaar van team wisselt en daardoor bekend is met zo’n proces. Lewis had vier tot vijf races nodig om de situatie onder controle te krijgen. Sinds de Grand Prix van Canada zit hij eigenlijk op het juiste spoor."
Verbetering
Maar hoe zorgt Vasseur dan voor verbetering? "De rust bewaren. Bouwen op het feit dat die eerste stap al is gezet. Zich niet laten ontmoedigen door zaken als in Boedapest. Lewis is erg zelfkritisch. Zijn emoties gaan vaak van het ene uiterste naar het andere. Soms is hij té hard voor de auto, soms voor zichzelf. Hij wil het maximale uit zichzelf én uit iedereen in het team halen. Dan moet je hem even tot rust brengen en uitleggen dat hij in Q2 maar een tiende verwijderd was van de coureur die uiteindelijk poleposition pakte. Dat is helemaal geen ramp."
Vasseur lijkt verder niet zo blij dat Hamilton zulke harde termen in de media gebruikt. "De boodschap die hij op zo’n moment uitzendt, maakt het alleen maar moeilijker. Meestal is hij alleen tegenover de pers zo uitgesproken. Tegen de tijd dat hij in de briefingruimte komt, is hij vaak alweer gekalmeerd. Dat is nu eenmaal zijn manier van zijn. Voor mij is dat geen probleem. Hij eist veel van anderen, maar ook van zichzelf. En daar kan ik mee leven. Nico Hülkenberg was net zo toen hij voor mij in de Formule 3 reed. Hij vroeg ontzettend veel van het team, maar stond zelf ook elke ochtend om half zeven op de stoep."
Ook interessant:
Als Max Verstappen ooit uit de Formule 1 verdwijnt, zien we hem dan in een andere rol nog terug? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk buigen zich erover in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!