Zes Grand Prix-zeges, zes polepositions, drie snelste raceronden, 24 podiumplaatsen en twee tweede plekken in de Formule 1-eindklassementen werden er door Ferrari gescoord in 2018. Geen aantallen om je voor te schamen, echter: Ferrari wil zo graag haar eerste wereldtitel sinds 2008 scoren. Nieuwbakken teambaas en ontwerper van de nieuwe SF90 Mattia Binotto legt uit hoe de Scuderia voor dit jaar te werk is gegaan.
"In 2018 hebben we prima prestaties neergezet met de SF71H", blikt Binotto terug op de tweede wagen die van zijn hand kwam. "Deze nieuwe bolide is daarom ook een doorontwikkeling van de oude. Het is geen revolutie, of iets dergelijks. We hebben simpelweg getracht om de grenzen nog een klein beetje meer te verleggen, de lat weer iets hoger te leggen." "Een aantal wijzigingen springen direct in het oog: de voorvleugel voldoet uiteraard aan de nieuwe technische reglementen", laat Binotto tijdens de perspresentatie in Maranello, vrijdagochtend weten. "Als je echter naar details kijkt, zie je dat we ontzettend ons best hebben gedaan om innovatief te zijn. De luchtinlaat is bijvoorbeeld erg nauw, in vergelijk met de vorige wagen." "Het bodywork is eveneens erg nauw, krap, het sluit goed aan. Dat is te danken aan het werk dat de motorafdeling heeft verricht, door de krachtbron minder ruimte in beslag te laten nemen." De Ferrari SF90 wordt zondag voor de eerste keer het circuit opgestuurd. Er staat een filmdag op het Circuit de Barcelona-Catalunya op het programma, daags voor de eerste collectieve wintertestweek van start gaat.
Meest gelezen