"Ik heb nooit geweten dat je zo'n groot onderdeel (zie foto hierboven) ergens op/onder/tussen de de auto kwijt kan", zo laat Mercedes-teambaas Toto Wolff optekenen in gesprek met het Oostenrijkse ORF . "We hebben op onze data gezien dat Valtteri Bottas zo'n vijftig punten aan downforce verloor. Dat staat gelijk aan een volle seconde per ronde." Met dat soort cijfers is het niet verwonderlijk dat Valtteri Bottas geen vuist kon maken tegen Lewis Hamilton en in een rechtstreeks gevecht met Max Verstappen ook niet tegen de Red Bull-coureur. Sterker nog, in dat geval wist Bottas een wereldtempo aan de dag te leggen. "We waren zeer verbaasd over het tempo dat Bottas alsnog wist te rijden aan het begin van zijn eerste stint", aldus Wolff: "Maar uiteindelijk hou je dat niet meer vol naarmate de banden verder beginnen te slijten." Volgens de Mercedes-voorman speelden de afgenomen downfroce-levels ook een directe rol in de inhaalactie van Max Verstappen op Bottas: "In de bocht waar Bottas wijd ging leun je juist het meest op de downforce. Op het moment dat je nog op verse banden rijdt, valt er nog wel om de problemen heen te rijden, maar als die hun beste tijd hebben gehad, is er geen houden meer aan."
Meest gelezen