Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari vestigt alle hoop op nieuwe sterk verbeterde motor

Ferrari presenteerde op vrijdag het team voor 2021, maar de fans moeten nog even geduld hebben voordat men de nieuwe wagen van de Scuderia kan zien. Pas op tien maart zal Ferrari haar nieuwe bolide uit de doeken doen. De grootste verandering aan de wagen zal echter niet zichtbaar zijn, Ferrari heeft namelijk vooral ingezet op het verbeteren van haar power-unit in 2021.

In Maranello is men in de winter keihard aan het werk geweest om het F1-seizoen van 2020 zo snel mogelijk achter zich te laten. De Scuderia presteerde in de afgelopen 40 jaar namelijk niet zo slecht als dat men in 2020 deed en dat vreet aan de trotse Italianen. Daarom heeft teambaas Mattia Binotto zijn team vooral hard laten werken aan het verbeteren van de motor en dit heeft volgens de Gazzetta dello Sport goed uitgepakt. De Italiaanse sportkrant laat namelijk weten dat Charles Leclerc en Carlos Sainz over maar liefst 35 extra pk kunnen beschikken in 2021 ten opzichte van de 2020-bolide van de Scuderia. Op de fabriek in Maranello heeft Ferrari ervoor gekozen om het ERS-systeem van de motor flink onder handen te nemen en daardoor hebben de Italianen circa 35pk extra gevonden. Die extra pk's moeten er in combinatie met een flink veranderd aero-pakket voor zorgen dat de Scuderia in 2021 weer mee kan strijden om de podiumplaatsen. Naast de sterk verbeterde power-unit zal Ferrari tijdens de testdagen en eerste race in Bahrein op de proppen komen met een behoorlijk veranderde wagen. Ondanks dat ook Ferrari gelimiteerd is wat betreft de veranderingen dat men mag doorvoeren ten opzichte van de 2020-bolide, zal de SF21 er op een aantal plaatsen een stuk anders uitzien dan haar voorganger. Zo zal de achterkant van de wagen een stuk smaller worden en wat meer weg hebben van de Red Bull-bolide. Dat is volgens de Italiaanse engineers de meest logische keuze om in te spelen op de nieuwe regelgeving van de FIA, die ervoor heeft gezorgd dat er een hap uit de vloer is genomen. Ook hebben de leiders van het Ferrari-project, Enirco Cardile en David Sanchez, ervoor gekozen om de achterophanging van de wagen en de koelingssystemen onder handen te nemen. Deze veranderingen zijn allemaal gemaakt met het oog op het bevorderen van de snelheden op de rechte stukken. Daardoor zal de wagen ook meer lijken op de 2019-bolide van de Scuderia. Ferrari wil haar kaarten echter nog niet op tafel leggen en dus zal men de nieuwe wagen pas op 10 maart in een video presenteren. Op dat moment zal de SF21 al gereed staan in Bahrein waar men op 12 maart zal beginnen aan de eerste officiële testdag van het seizoen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"