Al in 2017 plaatste Ferrari de constructie die in de voorkant van de sidepods verantwoordelijk is voor het opvangen van zijdelings impacts een flink stuk naar beneden. Dat maakt dat de sidepods iets verder naar achteren geplaatst kunnen worden, wat de afstand die de lucht moet afleggen van de voorvleugel via de bargeboards naar de sidepods, vergroot. Dit moet zorgen voor een hogere luchtversnelling, waardoor de downforce onder de auto een sterkere werking krijgt. Nu Mercedes die winst lijkt te pakken door het idee van Ferrari over te nemen, lijkt het nog een bijkomend positief effect te hebben op het totaalontwerp van de auto. Mercedes staat bekend om haar extreem compact vormgegeven achterzijde van haar auto. Het gebied net boven de bodemplaat draait al snel naar binnen, maar door de lager geplaatste crashstructuur kunnen de radiotoren, die in de spidepods bijzonder veel ruimte in beslag nemen, verder naar binnen gekeerd worden. Als gevolg daarvan kan het bodywork nog agressiever en sneller afbuigen om zo de coke bottle-vorm nog duidelijker te benadrukken. Het nieuwe, nog compactere ontwerp zou de gewichtsverdeling ten goede komen, aangezien het zwaartepunt nog centraler komt te liggen, met een meer responsieve auto tot gevolg. Ingewijden spreken met nog één jaar onder de huidige reglementen zelfs over de 'ultieme aerodynamische interpretatie van de de huidige regels'.
Meest gelezen