Met de nieuwe technische reglementen in de Formule 1 verandert het uiterlijk van de bolides drastisch. De engineers krijgen minder vrijheid als het aankomt op de aerodynamica, waardoor er minder vuile lucht ontstaat en uiteindelijk het volgen en inhalen makkelijker moet worden . Tegelijkertijd moet het veld qua prestaties wat meer rechtgetrokken worden. Laurent Mekies, Racing Director van Ferrari, verwacht na het zien van de eerste ontwerpen zichtbare verschillen tussen de F1-teams. "Na zes weken zal dit al minder zijn en in 2023 zullen alle auto's praktisch hetzelfde zijn", legt hij uit in gesprek met Auto, Motor und Sport . "Het window dat haalbaar is, is duidelijk kleiner dan dat het eerder was."
Meer upgrades dan 2021, minder dan 2019
Mekies verwacht dat de bolides na een jaar veel meer op elkaar lijken, maar ziet tegelijkertijd ook een lastige opgave vanwege het aangescherpte budgetplafond in de F1. "Er is minder geld beschikbaar voor de ontwikkeling van de wagen gedurende het seizoen." Een foute route kiezen voor een aerodynamische upgrade kan een team dan ook duur komen te staan. Voor het komende seizoen is het budgetplafond vastgesteld op 140 miljoen dollar. Toch verwacht Mekies meer upgrades in 2022, mede doordat de teams vorig seizoen al vroeg zijn gestopt met het ontwikkelen. "We gaan meer upgrades zien dan in 2021, maar minder dan in 2018 of 2019", voorspelt de Ferrari-engineer.
Meest gelezen