Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Ferrari: "Vragen ons af of Red Bull twee verschillende routes volgt"

Vraag Ferrari waar het grote verschil met Red Bull dit weekend vandaan komt, en ze zullen je een antwoord schuldig blijven. Gissen doen ze wel, bijvoorbeeld over twee verschillende routes voor Max Verstappen en Sergio Perez.

Perez Sainz Belgium
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het verschil tussen Red Bull en Ferrari is dit weekend groot, of is het misschien eerlijker om te zeggen 'het verschil tussen Max Verstappen en Ferrari is groot'. Carlos Sainz wist immers Sergio Perez wel af te troeven in de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van België.

In gesprek met onder andere RacingNews365 merkt ook Ferrari-engineer Jock Clear op dat het verschil tussen Verstappen en Perez ook behoorlijk fors is als hem gevraagd wordt waar de grote verschillen vandaan komen.

"Het is sowieso een ander weekend dan alle anderen, aangezien we op voorhand wisten dat de twee topteams met één auto achteraan zouden starten. Dat verandert het routeboek, en misschien ook wel een beetje je mentaliteit."

"We vragen ons wel af of Red Bull twee verschillende richtingen op heeft gewerkt met beide auto's", vervolgt hij. "Maar wij hebben ons gericht op wat wij moesten doen om met Carlos vooraan te starten en om er voor zorgen dat Charles een auto heeft waarin hij zich goed voelt voor de race."

Clear verwacht niet dezelfde verschillen in performance te zien als op de zaterdag: "De omstandigheden waren gisteren nagenoeg perfect. Het was doorslaggevend om de banden precies in het juiste window te krijgen... Maar Max was snel, Max was duidelijk heel snel", zo kan ook de Ferrari-man niet om die conclusie heen.

Ferrari-engineer verklapt setupkeuzes Leclerc en Sainz

Clear legt uit waarom Ferrari voor beide bolides voor een vergelijkbare setup heeft gekozen, dat terwijl de één vooraan weg moet zien te rijden, terwijl de ander een inhaalrace moet rijden.

"Je zit toch altijd met het idee dat als je een inhaalrace wil rijden, je snel wil zijn op de rechte stukken, zodat je mensen kan inhalen. Daar hebben we naar gekeken, maar we kwamen tot de conclusie dat je ook in de race over een hele ronde snel wil zijn."

"Ja, in een dragrace richting bocht vijf ben je beter af met wat minder downforce, maar er zullen ook momenten komen waarop Charles bijvoorbeeld in vrije lucht rijdt en hij op snelheid progressie moet zien te maken. Daarom zijn we teruggekomen op eerdere overwegingen en daarom zijn de setups voor beide auto's gelijk."

Ook interessant:

Ben jij sneller dan een F1-team? Speel de pitstop challenge en win vette prijzen!

Een F1-team wisselt in een slordige twee seconden vier banden. Hoe snel ben jij? En ben je sneller dan jouw vrienden? Check het nu!

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Charles Leclerc

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP België 2022 RN365 Nieuwsdossier

12 reacties

Viaplay
x
Exclusief Interview met Leclerc: 'Toen realiseerde ik me dat Max de titel ging winnen'