Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari wil deze Red Bull-kopstukken wegkapen

Dat Ferrari al langer aast op een aantal Red Bull-sleutelfiguren is al langer bekend. Technisch expert van RacingNews365, Paolo Filisetti, gaat dieper in op de ambitie van Ferrari om ook buiten de baan sterker te worden.

Perez Saudi Race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Nadat eerst Christian Horner onder vuur kwam te liggen, waren er afgelopen weekend de nodige geruchten rond adviseur Helmut Marko. Er zou een schorsing boven zijn hoofd hangen, maar die werden ook al snel de kop ingedrukt. Hij bevestigde dat zelf tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië, na een gesprek met Red Bull GmbH-directeur Oliver Mintzlaff.

De tweede 1-2 van het seizoen in Djedda laat echter een totaal ander beeld zien dan de ontstane onrust buiten de baan. De resultaten op de baan lijken juist de enige constante factor te zijn, want vanuit de paddock komen de berichten dat de sfeer binnen het team veel slechter is dan op de baan te zien is.

Het lijkt er voorlopig niet op dat het veel stabieler wordt binnen het team. En dus zien de rivalen hun kans om de contacten met diverse teamleden van Red Bull te intensiveren en Ferrari lijkt in die zin goed voorbereid te zijn. De Scuderia is al een tijdje op zoek naar versterkingen binnen het team en technisch directeur van Red Bull, Pierre Wache, stond hoog op het lijstje van Ferrari.

Meerdere namen

In Jeddah zijn details naar buiten gekomen over een aantal kopstukken die Ferrari wil wegkapen bij Red Bull, waarvan de komst van sommige al zijn geblokkeerd. Wache was daar één van, samen met hoofd aerodynamica Enrico Balbo. De Italiaan was één van de mensen met wie contact werd opgenomen tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan van 2023 en wordt gezien als een van de belangrijkste pionnen die als basis kan dienen voor het langzame werk van de technische versterking.

Daarnaast zijn er nog andere namen die naar voren komen voor een overstap. Een van die personen is David Morgan, de aerodynamische ontwikkelingsingenieur van Red Bull, die al meer dan zes jaar bij het team werkt, nadat hij eerder voor Williams werkte. Hij is verantwoordelijk voor de configuratie en voor de uitvoering en interpretatie van aerodynamische samenhang tussen het circuit en de simulator.

Head of Performance Ben Waterhouse houdt toezicht op de gehele dynamica van de auto en we kunnen wel zeggen dat hij de werking perfect kent, evenals de interne ophangingsconfiguraties, waardoor de RB20 een perfecte match is tussen de dynamische en aerodynamische balans.

Newey de echte parel

Een andere Italiaanse ingenieur die onder de loep wordt genomen is Alessandro Germani, de huidige teamleider van de aerodynamische ontwikkeling bij Red Bull. Germani werkt al negen jaar bij Red Bull, waar hij doorgroeide naar zijn huidige positie en is een expert in CFD-simulaties.

Maar de parel in het geheel is Adrian Newey en naast het werk van teambaas Frederic Vasseur moet ook de betrokkenheid van de hoogste Ferrari-baas, John Elkann, niet worden onderschat. Elkann werd in Djedda gezien toen hij Mintzlaff ontmoette in de hospitalityruimte van Red Bull. En hoewel dit waarschijnlijk was om een breed scala aan onderwerpen te bespreken, zal hij waarschijnlijk de kans hebben gepakt om voordeel te halen uit de precaire interne toestand van Red Bull.

De aanwezigheid van Elkann op het circuit is een sterk signaal dat Ferrari nog altijd even hecht is en dat hij ook direct betrokken is bij de groei van het team. De interne machtsstrijd die nu gaande is bij Red Bull is niet aanwezig bij de Scuderia.

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Ricciardo keihard gestraft na GP China