In de eerste drie races van het huidige Formule 1-seizoen scoorde Ferrari 26 punten. In de afgelopen tien jaar scoorde het topteam nog nooit zo slecht in de eerste drie races van het jaar. Waar ze in 2022 nog dé concurrent waren van Red Bull, lijkt Aston Martin nu meer weerstand te bieden. Vorig jaar stond Ferrari na de GP van Australië, toen ook de derde race van het seizoen, bovenaan in het klassement van beide kampioenschappen. Charles Leclerc en Carlos Sainz scoorden in drie races 104 punten, terwijl ze in 2023 een kwart hiervan hebben gescoord: 26 punten in totaal. Kersverse Ferrari-teambaas Fred Vasseur is volgens de statistieken dus nog niet fantastisch bezig, maar is Ferrari echt zó matig dit jaar of zijn ze vooral geveld door pech? Qua stand in het WK (vierde achter Red Bull, Aston Martin en Mercedes) kan het veel beter en toch is er niet direct reden tot paniek.
Uitvalbeurten en pech
Van de zes mogelijke puntenfinishes in 2023 scoorde Ferrari tot nu toe driemaal punten. Leclerc viel met een motorprobleem uit in de openingsrace in Bahrein en ook in Australië haalde hij de finish niet na een touché en crash in de openingsronde van de race. Ook Sainz scoorde nul punten in Melbourne door de chaotische situatie en een late straf. De slechte seizoensstart kent dus een kanttekening, want Ferrari lijkt competitiever te zijn dan de 26 punten die nu achter hun naam staan. Wel zijn er kopzorgen over de betrouwbaarheid. Een motorprobleem in de eerste race terwijl het team in de winter juist volledig gefocust was op betrouwbaarheid is een tegenslag en daarnaast bewijzen de kwalificaties en de races dat er stevige concurrentie is van meerdere teams. Meestrijden voor de wereldtitel zal de komende tijd in ieder geval niet het hoofddoel zijn van Vasseur en Ferrari. Betrouwbaarheidsproblemen oplossen, updates doorvoeren en consistent scoren echter wel. De hoop is niet vervlogen, dat bewees Red Bull een jaar geleden ook. In 2022 zat de Oostenrijkse renstal namelijk in een soortgelijke situatie. Hoewel Max Verstappen en Sergio Perez competitiever waren dan Ferrari dit jaar is, vielen zij ook in drie van de zes gevallen uit. Na de derde race van '22 stond Red Bull op 55 punten en toch werd het seizoen later gedomineerd. Ferrari-dominantie gaan we hoogstwaarschijnlijk niet zien dit jaar, maar een verbetering zit er wel aan te komen. Al kan dat nog even duren.
Kan Ferrari het jaar weggooien?
In de nieuwste aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcats wordt aan autocoureur Tim Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers de stelling voorgelegd: Vasseur gaat kerst halen als teambaas van Ferrari. Daar zijn beide heren het mee eens, maar tegelijkertijd zeggen ze dat het huidige seizoen al wel kan worden afgeschreven. "Vasseur is een gedegen, goede man en hij krijgt de kans, maar het team bouwen? Dat duurt minimaal twee jaar", vindt Tim, waarbij Dimmers aanhaakt: "Ferrari kan dit jaar gewoon compleet weggooien. Ze zijn het vierde snelste team. Mercedes is sneller, Aston Martin is sneller en ze lopen meer dan een seconde per ronde achter." De tweede plaats in het eindklassement is volgens de F1-kenners al niet meer haalbaar. Een plan voor de langere termijn kan lukken, maar de focus moet niet meer liggen op het huidige seizoen. Na afloop van de race in Australië liet Vasseur nog wel weten dat hij er vertrouwen in heeft: "Dit was geen makkelijke race, maar we blijven vechten. We hebben de afgelopen weekenden stappen gemaakt en we doen mee met het gevecht. Dit weekend hoopten we op een resultaat, want we zijn snel."
Er zijn slechtere seizoenen geweest
Hoewel Ferrari op het laagste puntenaantal staat na drie races in tien jaar tijd, zitten er een aantal jaren tussen waarin het hele seizoen bar slecht ging. Neem bijvoorbeeld het Formule 1-seizoen van 2014, toen Fernando Alonso en Kimi Raikkonen voor de Scuderia uitkwamen, maar moesten racen met een bolide waarmee voor het eerst sinds 1993 (!) geen overwinning werd gescoord in een heel seizoen. Ferrari eindigde dat jaar op de vierde plaats in het eindklassement, waar ze nu ook op staan. Ook zijn er dit jaar hoogstwaarschijnlijk geen situaties aan de orde zoals een paar jaar geleden, toen bleek dat er werd gesjoemeld met de krachtbron van de Italiaanse renstal. Althans, officieel is het FIA-onderzoek nooit naar buiten gekomen. De basis is er voor Vasseur, Leclerc, Sainz en Ferrari, maar de start van 2023 zit niet mee. Werk aan de winkel na de drie eerste (teleurstellende) races. Gelukkig voor het topteam is er nu een periode van bijna een maand waarin er gereflecteerd kan worden op de seizoensstart en nog belangrijker: simulatorwerk, updates en analyses.
Meest gelezen