Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Ferrari zet FIA op scherp aan het begin van ontwikkelingsoorlog met Red Bull

Ferrari hoopt dat de FIA alle teams goed in de gaten houdt, want dit jaar zullen de updates van de teams belangrijker zijn dan ooit. De updates moeten echter wel worden ontwikkeld en geproduceerd ten tijde van een budgetplafond. De Italianen willen dat de FIA daar streng op is.

Binotto
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Na twee Formule 1-Grands Prix zijn er twee duidelijke titelkandidaten opgestaan. Ferrari en Red Bull rijden momenteel ver voor op de andere Formule 1-teams en lijken onderling uit te gaan maken wie de kampioen wordt. Tijdens de eerste twee races leken de teams in ieder geval aan elkaar gewaagd.

In gesprek met onder meer RacingNews365 wordt Ferrari-teambaas Mattia Binotto gevraagd naar de verschillen tussen de teams. "Het zit 'm niet alleen in de karakteristieken van de auto, maar bijvoorbeeld ook in de hoeveelheid downforce waar je voor kiest. We zagen dat Max op vrijdag in Saoedi-Arabië bijvoorbeeld met meer downforce reed, maar later in het weekend schroefde Red Bull dat terug."

"Zelf hebben we gekozen om de hoeveelheid downforce gelijk te houden, omdat we dachten dat dat belangrijk zou zijn voor de slijtage van de banden. Uiteindelijk was er in de race heel weinig bandenslijtage, dus daarom moeten wij die keuze van Red Bull gaan analyseren. Het draait om de details", is zijn conclusie na de verloren race in Djedda.

Ferrari beter voorbereid

Na enkele jaren in de luwte is Ferrari dus weer helemaal terug op het hoogste strijdtoneel. Enkele jaren geleden kwamen ze met Sebastian Vettel nog enigszins in de buurt van Mercedes, maar gedurende het seizoen moesten de Italianen altijd afhaken in de strijd met Lewis Hamilton.

Dit jaar zijn ze echter beter voorbereid om het hele jaar lang het gevecht aan te kunnen gaan. "Wat betreft de snelheid van de ontwikkeling: dat is altijd een uitdaging. Niet alleen voor Ferrari, maar voor alle teams. Onze concurrenten zijn daar goed in, in het verbeteren van de auto. Als Ferrari hebben we de twee laatste titelkansen, in 2017 en 2018, laten liggen mede door de minder snelle ontwikkeling van ons."

"Sindsdien hebben we onze middelen verbeterd", vervolgt Binotto stellig. "Onze methodologie en processen in de windtunnel en de simulator hebben wij verbeterd en vandaag de dag zijn we veel beter voorbereid dan vroeger, waardoor we de auto beter door kunnen ontwikkelen."

Ferrari geeft signaal af aan FIA

In de Formule 1-paddock lijkt iedereen het er over eens te zijn dat dit jaar de ontwikkelingsslag de doorslag zal geven in de titelstrijd. Omdat de auto's nog heel nieuw zijn, zijn de updates nog belangrijker dan ooit. De teams moeten echter wel werken met een budget, want door het budgetplafond kunnen Red Bull en Ferrari niet meer ongelimiteerd geld uitgeven aan de ontwikkeling van hun bolides.

Dat weet Binotto ook maar al te goed. Hij heeft zorgen over het budgetplafond. Hij hoopt dat de FIA alles goed in de gaten gaat houden, want gesjoemel met de cijfertjes kan aan het einde van de rit het verschil maken, denkt de teambaas van de renstal uit Maranello.

"Ik moet daar natuurlijk wel aan toevoegen dat we tegenwoordig ook een budgetplafond hebben, die de snelheid van de ontwikkeling zal beïnvloeden. Dat wordt een doorslaggevend element, denk ik. Ik maak me daar dan ook zorgen over. We moeten daar goed beleid voor hebben, want anders kan dat een game-changer zijn in de ontwikkelingsslag."

Dat het budgetplafond ook bij Ferrari invloed heeft, wordt duidelijk uit het feit dat er al sinds de eerste testdagen geen grote update is doorgevoerd bij de Italianen, terwijl concurrenten als Red Bull en Mercedes dat wel deden. Binotto legt uit dat we ook in Australië geen grote veranderingen hoeven te verwachten.

"Het draait er niet om wanneer de volgende update klaar is, want met het budgetplafond moeten we ervoor zorgen dat we niet al ons geld al in de eerste races uitgeven. We verwachten dan ook geen significante updates tijdens de eerstvolgende race in Melbourne, maar zodra we iets kunnen introduceren, dan zullen we dat doen."

Budgetplafond omhoog?

Overigens zijn er in de paddock al geluiden die rondzingen over een verhoging van het budgetplafond. Door de inflatie en de stijgende transportkosten, kunnen de teams steeds minder met hun 140 miljoen dollar. Sommige teams willen dan ook dat het bedrag nog dit jaar wordt verhoogd. De komende weken zullen de teams daar met elkaar en de FIA over in gesprek gaan.

Ook interessant:

Sensationele Verstappen en Leclerc zetten F1 in vuur en vlam

In de nieuwste podcast van RacingNews365 wordt er uitgebreid gepraat over het sensationele raceweekend in Saoedi-Arabië. Dit doen we uiteraard met coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Check hier snel de laatste aflevering!

Formule 1 GP Saoedi-Arabië 2022 RN365 Nieuwsdossier

43 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull