Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull verliest 'grootste wapen' in Bakoe, Ferrari met agressieve aanpak

Paolo Filisetti, technisch specialist voor RacingNews365, legt uit hoe Ferrari met een zeer agressieve aanpak de aanval inzet op Red Bull in Azerbeidzjan. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez heeft juist een nadeel op het stratencircuit.

De Grand Prix van Azerbeidzjan vindt dit weekend plaats in Bakoe en alle Formule 1-teams hebben de afgelopen weken gebruik gemaakt van de 'minipauze' om de auto's verder te ontwikkelen. Dat wil zeggen dat de grotere upgradepakketten worden verwacht vanaf Imola, media mei - nog niet in Bakoe. Ferrari heeft zich de afgelopen weken echter gefocust op twee delen: het ene deel van het team hield zich bezig met de volgende evolutie van de SF-23, het andere deel concentreerde zich op het heden, namelijk de afstelling, ophanging en de motoren die in Maranello worden klaargestoomd voor de race in Azerbeidzjan. Er werden talloze test uitgevoerd in de simulator, waar volgens onze bronnen niet minder dan acht verschillende configuraties werden getest. Deze tests mengden verschillende instellingen voor de ophanging (zowel voor als achter) met variaties in de afstelling van de voor en achtervleugel en de verschillende motorinstellingen. Het intensieve werk wierp naar verluidt zijn vruchten af met de verkregen feedback over de SF-23. De resultaten stelden zowel de engineers als de coureurs gerust. Berekeningen laten zien dat de Ferrari-bolide in Bakoe zo'n 1.2 seconde sneller is geworden dan de F1-75 van vorig jaar op hetzelfde circuit. Dat getal zal in lijn zijn met het prestatieverschil tussen de Red Bull RB18 en RB19 van vorig jaar en dit jaar. Als dit getal ook op het asfalt kan worden bevestigd, dan zou dat een tijdsverbetering zijn van een halve seconde ten opzichte van de eerste drie races. In deze races was de SF-23 in de kwalificaties slechts zeven tienden sneller dan zijn voorganger. In de simulator concentreerde Ferrari zich vooral op de stijfheid van de ophanging en de reactie daarvan op de auto. Vrijdag moet er een basisafstelling worden gekozen voor de Grand Prix van Azerbeidzjan.

Afstelling voor sprintweekend Bakoe

De eerste sprintrace van het Formule 1-seizoen wordt verreden in Bakoe en de afstelling zal dus in de eerste vrije training zo goed als definitief zijn. Dit maakt het cruciaal voor de Scuderia om de afstelling uitgebreid voor te bereiden op de simulator, want op vrijdagmiddag gelden de parc fermé-regels al. In die zin werd er ook al rekening gehouden met de verschillende wensen van Charles Leclerc en Carlos Sainz, waarbij ook is gekeken naar het maximale potentieel van de Ferrari-motoren. Dit zal op de lange rechte stukken nóg belangrijker zijn dan in Djedda. Ook richt de afstelling zich op het voorkomen van porpoising - wat dit jaar goed is gelukt - en daarbovenop vooral op het minder snel laten slijten van de banden. De meeste ontwikkelingen van de SF-23 in Bakoe zijn 'gewoon' functionele aanpassingen voor de karakteristieken van het circuit. Dit zou onderdeel zijn van het herstelplan van Ferrari. De grotere updates staan gepland voor de races in Imola en Barcelona, met mogelijk al de eerste onderdelen (vleugels en vloer) in Miami. De productieafdeling van Ferrari draait op volle toeren.

Minder Red Bull-voordeel in Bakoe

In Azerbeidzjan zal een low-downforce achtervleugel worden toegepast, een evolutie van die in Djedda. Doordat de achtervleugels tegenwoordig minimale invloed hebben, is ook het effect van DRS een stuk minder geworden. Natuurlijk treft dit effect alle Formule 1-teams, maar de engineers schatten dat dit effect in Bakoe nog een heel stuk groter is. Verwacht wordt dat het DRS-effect zo'n 40% minder is op het stratencircuit, dit in vergelijking met Australië, waar vier DRS-zones waren. Hierdoor kan overtrek of stall van de diffuser op de rechte stukken minder snel worden gerealiseerd. Dit is een van de sterkste wapens van de RB19 - bij overtrek van de diffuser op hoge snelheid verdwijnt er veel van de downforce, waardoor de Red Bull-bolide een extreem hoge topsnelheid kan bereiken. Nu de DRS-effect minder groot is in Azerbeidzjan, zou het heel goed kunnen dat Red Bull haar grootste wapen voor een zeer groot deel verliest. Wie weet is het Oostenrijkse team ineens te verslaan door haar rivalen...

Viaplay
x
Live reacties na eerste pole Verstappen in Miami