Na afloop van de laatste Formule 1-Grand Prix van het jaar, in Abu Dhabi, staat er traditioneel een zogeheten 'Young Driver Test' op het programma. Daar mogen, de naam verraadt het misschien al, jonge coureurs ervaring opdoen in Formule 1-materiaal. Renault zorgde echter voor ophef toen bekend werd dat het tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso inschreef voor de test. De FIA gaf de Spanjaard, die volgend jaar na twee seizoenen afwezigheid weer terugkeert in de sport, toestemming om bij uitzondering mee te doen aan de test. Hij heeft meer dan 300 races achter zijn naam heeft staan, terwijl de test is bedoeld voor coureurs met twee of minder Formule 1-races. Het zorgde voor irritatie bij enkele concurrenten van Renault, die ook profijt zouden kunnen hebben bij het opstellen van een oudere coureur tijdens de test. Ferrari drong er bij de autosportbond op aan om Carlos Sainz ook toestemming te geven om mee te doen. De landgenoot van Alonso maakt de overstap van McLaren naar Ferrari en aangezien de hoeveelheid testdagen in 2021 gering zijn, zou enkele extra testmeter in Abu Dhabi Sainz kunnen helpen te integreren in het team. Maar het verzoek van de Italianen is naar de prullenbak verwezen. Dat heeft de FIA middels een email, die is ingezien door RacingNews365 , laten weten aan Ferrari en de andere Formule 1-teams die mogelijk vergelijkbare plannen hadden. Coureurs die in 2020 nog in de Formule 1 hebben geracet, mogen niet deelnemen aan de testdagen na afloop van de GP van Abu Dhabi. "In navolging van meerdere vragen, willen we graag duidelijk maken dat coureurs die meer dan twee F1-races hebben afgewerkt in hun carrière alleen worden toegelaten tot de test als deze niet hebben meegedaan aan het Formule 1-seizoen 2020. We gaan er vanuit dat het bovenstaande duidelijk is, maar we zijn beschikbaar voor verdere vragen", zo luidde de mail van wedstrijdleider Michael Masi aan de teams. Overigens hadden ook McLaren (Ricciardo) en Racing Point (Vettel) nog hoop dat ze hun nieuwe coureurs konden laten testen, maar die hoop is nu dus vervlogen. Met medewerking van Dieter Rencken . Moet Red Bull met het oog op 2021 meer afgaan op wat Max Verstappen van zijn teamgenoot verlangt? Dit en meer in de nieuwste F1-podcast met Ruud Dimmers, Tom Coronel en Thomas van Groningen, die hieronder is te beluisteren.
Meest gelezen