Overal waar je rondloopt in de Formule 1-paddock werd er de laatste dagen gepraat over het innovatieve, nieuwe DAS-systeem van Mercedes. De FIA heeft in ieder geval geen zorgen over de veiligheid van het systeem, zo vertelt wedstrijdleider Michael Masi ten overstaan van onder meer RacingNews365 . "Wat betreft ons is er geen twijfel over mogelijk of het systeem wel of niet veilig is, dat is voor ons een heel belangrijk punt en heeft de hoogste prioriteit", zo laat de Australiër optekenen, alvorens hij wordt gevraagd naar de legaliteit van het systeem. Binnen de paddock twijfelen sommigen namelijk over verschillende functies van het DAS-systeem. Is het systeem eigenlijk geen voorbeeld van een actieve suspensie, iets dat ten strengste verboden is? En valt het veranderen van de stand van de banden, waar het systeem voor dient, niet onder de parc-fermé regels, die stellen dat er na het begin van de kwalificatie niks meer mag veranderd worden aan de afstelling van de bolide? De wedstrijdleider wil er geen uitspraken over doen. "Vanuit de FIA willen wij niet publiekelijk ingaan op technische elementen van individuele teams. Als we een vraag krijgen van een team over de legaliteit van een nieuw onderdeel, dan handelen we dat onderling af. Dat is alles wat ik nu kan zeggen over dit onderwerp. We blijven samenwerken met Mercedes en alle andere teams op alle technische vlakken", aldus Masi. Hoe het DAS-systeem precies werkt lees je hier terug. Met medewerking van Aaron Deckers.
Meest gelezen