Zowel Valtteri Bottas als Lance Stroll had een groot aandeel in de directe eliminatie van ten minste één andere coureur tijdens de openingsfase van de Grand Prix van Hongarije. De Mercedes verremde zich en klapte op de achterkant van de McLaren van Lando Norris, terwijl de Aston Martin over het gras binnendoor bij Charles Leclerc probeerde te gaan, maar in het proces zijn auto bij de Ferrari naar binnen boorde. De beide aanstichters vielen direct met schade uit en konden die race zelf dus niet verder gestraft worden. Daarom besloot de wedstrijdleiding na afloop om het tweetal een gridstraf van vijf plaatsen op te leggen voor de eerstvolgende Grand Prix. De straf stuitte op weerstand van velen, omdat het niet zwaar genoeg zou zijn gezien de schade die Bottas en Stroll hadden veroorzaakt. Michael Masi van de FIA vindt de strafmaat echter geoorloofd, zo zegt hij in gesprek met onder meer RacingNews365 . "Het gaat niet om de uitkomst van de crash, maar om het incident zelf. Beide gevallen werden beoordeeld op de essentie." Volgens Masi is het aan de stewards om te bepalen welke straf zij passend vinden. "Ze kunnen drie, vijf of tien plekken gridstraf geven of een stop & go-penalty, afhankelijk van hoe ze het incident beoordelen." In dit geval achtten de stewards de botsingen van Bottas en Stroll dus zwaar genoeg voor een gridstraf van vijf plaatsen. Masi: "Het was dus beoordeeld op basis van het incident zelf, niet de uitkomst ervan." Waren de weersomstandigheden anders geweest, dan zou de straf mogelijk hoger zijn uitgevallen volgens de FIA. "Als het droog was geweest en hetzelfde incident had zich voorgedaan, dan zou het zwaarder bestraft zijn", meent hij. "Maar nu was het vrij duidelijk en in beide gevallen lag de schuld volledig bij die coureurs (Bottas en Stroll, red.) Er was geen overweging, het was heel duidelijk hun fout."
Meest gelezen