Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
02 d 07:55:48
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

FIA

FIA deelt update na omstreden experiment in Spanje

De FIA had de teams in Spanje de opdracht gegeven om met een aanpassing aan de bodemplaat te experimenteren. Het idee was om branden op de circuits te voorkomen. De mondiale autosportorganisatie deelt nu de uitkomst van dat experiment.

Norris 2024 Mc Laren sparks
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Tijdens het raceweekend in Spanje draaide de FIA een omstreden experiment. Dan hebben we het niet over de flexibiliteit van de voorvleugels, maar over de skid blocks onder de auto. Die skid blocks zijn van titanium, maar dat materiaal wordt erg heet en houdt zijn warmte ook lang vast. Als die schilfers van de auto af gaan en in het gras naast de baan terecht komen, dan kan dat gras makkelijk in brand vliegen. Dat is bijvoorbeeld wat er dit jaar gebeurde in Japan en vorig jaar in China. Daarom experimenteerde de FIA tijdens de eerste vrije training in Spanje met skid blocks van staal in plaats van titanium.

De teams waren bepaald niet blij met dit idee. Staal is zwaarder dan titanium, dus dit zou ongeveer 750 gram aan gewicht toevoegen aan de auto. Ook is staal een stuk zachter, wat betekent dat het sneller wegslijt dan titanium. Te veel slijtage van de skid blocks wordt per definitie bestraft met automatische diskwalificatie, iets wat de teams uiteraard koste wat het kost willen voorkomen. Als de skid blocks van staal zouden moeten zijn, kan dat dus als gevolg hebben dat alle teams de rijhoogte van de auto aan moeten passen, wat uiteraard weer effect heeft op de aerodynamische vormgeving van de auto en de prestaties op de baan.

De FIA heeft nu bekendgemaakt wat de resultaten van de test in Spanje zijn. "Na een analyse van de stalen skid block test in Barcelona, heeft de FIA de plannen aangepast. Skids blocks van titanium blijven voor de rest van het seizoen verplicht. De teams wordt echter wel verzocht om skid blocks van staal beschikbaar te hebben bij elk evenement, aangezien deze verplicht kunnen worden als we meer grasbranden zien zoals in Suzuka eerder dit jaar. Verdere tests van de stalen skid blocks zullen worden uitgevoerd tijdens geselecteerde weekenden in de loop van het seizoen om dit verder te evalueren."

Ook interessant:

Max Verstappen was dé hoofdrolspeler tijdens de Grand Prix van Spanje, zeker na zijn botsing met George Russell. Daar kreeg hij een straf van tien seconden voor. Hoe kijken de heren Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk eigenlijk naar het voorval? Ze bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_op.png

    Alien81

    Inconel gebruiken? Maar die knappe koppen weten dat vast wel.

x
Verstappen Russell bevestigt opnieuw gesprekken tussen Mercedes en Verstappen