Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA draait duimschroeven aan na dubbel verzoek Red Bull en Mercedes

Het verbruik van olie door de Formule 1-motoren is al jaren een onderwerp van gesprek in de Formule 1. De reglementen waren niet waterdicht en dus werden enkele teams ervan verdacht meer olie te verstoken dan is toegestaan en soms zelfs te vermengen met brandstof voor meer performance. Red Bull en Mercedes willen opheldering van zaken.

Mercedes en Red Bull hebben bij de FIA om opheldering gevraagd over de exacte regels omtrent het gebruik van olie in de motoren. Dat meldt Auto, Motor und Sport . De teams willen voorkomen dat ze zelf de fout in gaan, maar ook dat de concurrentie trucjes toepast om toch meer olie te verbruiken en daardoor meer pk's uit de krachtbron te halen. Met nog een kleine maand te gaan hebben de tien Formule 1-teams nieuwe technische richtlijnen voorgeschoteld gekregen, ingegeven door de vragen die Mercedes en Red Bull aan de FIA hadden gesteld. Het gaat daarbij om de volgende, verscherpte regels. Het ERS-systeem mag 120 kilowatt (gelijk aan 163 pk) genereren voor de duur van 33 seconde per ronde. Dit wordt wordt met een geüpdatete sensor geregistreerd. De teams mogen nog maar 0,3 liter olie per 100 kilometer verstoken, daar waar dat getal eerder op 0,6 liter per 100 kilometer lag. De FIA bevestigt nogmaals dat de maximum hoeveelheid brandstof (100 kg per uur) wordt gecontroleerd door een tweede, extra fuel-flow meter. De frequentie waarin die benzinetoevoer gecontroleerd wordt, is alleen bij de FIA bekend. In de directive wordt tevens gemeld onder welke druk en met welke temperatuur de brandstof de motor bereikt. Verduidelijkingen over de hoeveelheid de hoeveelheid toegestane brandstof bij de start van de race. Deze richtlijn is opgesteld naar aanleiding van de controverse rond Ferrari in Abu Dhabi. Er bleek meer brandstof in de auto te zitten dan was toegestaan, al weet Ferrari dat aan een rekenfout en niet aan vals spel. De motoren anno 2020 worden als zeer complex gezien en door een grote groep mensen zelfs als nodeloos complex. De nieuwe richtlijnen moeten mogelijke mazen in de wet dichten. Die mazen kwamen naar verluidt aan het licht tijdens de wintertests van 2020, het enige moment waarop de bolides van 2020 meters hebben gemaakt.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"