Inmiddels weten we allemaal wel wat er is gebeurd tijdens de donderdag in Las Vegas. VT1 werd na tien minuten stilgelegd en niet meer hervat, nadat er problemen waren met putdeksels op het gloednieuwe Formule 1-circuit. Vervolgens moesten de FIA en F1 aan de bak om het circuit op tijd gereed te krijgen voor VT2.
Daar had men ruim drie uur de tijd voor, want toen VT1 werd afgelast, was er nog meer dan genoeg tijd. Er moesten echter zoveel putdeksels aangepakt worden, dat het uren duurde. Uiteindelijk werd er 2.5 uur later dan gepland begonnen aan VT2. Dat betekent dat er dus zo'n 5.5 uur zat tussen het vroege einde van VT1 en het begin van VT2. Toen was het inmiddels al 02:30 uur in de ochtend lokale tijd.
In de onderstaande video legt onze man ter plaatse, Aaron Deckers, uit hoe de regels door F1 en FIA op zij werden geschoven, maar ook hoe de sfeer in de paddock was tijdens en na het debacle. Daaronder vind je de kortere uitleg.
Reglementen op zij geschoven
In de Formule 1-reglementen staat echter opgesteld dat ruim 5 uur tijd tussen de eerste en tweede vrije training niet is toegestaan. Artikel 38.2 van de sportieve reglementen schrijft namelijk het volgende voor: "In een raceweekend zonder sprintrace vinden er op de eerste dag twee vrije trainingen plaats, die elk een uur duren en die minstens twee uur en maximaal drie uur uit elkaar liggen."
Die periode van vijf uur tussen de twee trainingssessies was dus niet reglementair. De FIA kan wel degelijk van die regels afwijken, maar dan moeten alle F1-teams het daar wel mee eens zijn. Naar verluidt was dit niet het geval, maar de teams zijn deze vrijdag niet geraadpleegd door de FIA en F1; zij werden alleen geïnformeerd. Sommige teams zouden hoogstwaarschijnlijk niet akkoord zijn gegaan, zo heeft RacingNews365 begrepen, omdat zij het wel welletjes vonden voor de vrijdag. Een late tweede training zou namelijk slopend zijn voor het personeel.
Toch konden zij niet van zich laten horen, VT2 werd verreden en F1 voorkwam nog meer gezichtsverlies. De tweede vrije training werd van 02:30 uur tot 04:00 uur lokale tijd gereden. De coureurs en teams moesten daarna nog briefings in, en de 'avond'klok voor de monteurs werd uiteindelijk uitgesteld naar 07:00 uur 's ochtends. Uiterlijk dan moesten alle F1-bolide weer ingepakt zijn en moesten de monteurs uiterlijk het circuit verlaten. Mensen in de hospitality van de teams, die voor het personeel moeten zorgen, draaiden zo zelfs bijna een shift van 24 uur!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!