Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA grijpt in en verbiedt per direct Mercedes-innovatie

Mercedes ontwikkelde dit seizoen een voorvleugel waar ze uiteindelijk niet mee raceten uit vrees voor een protest van de concurrentie. De voorvleugel is nu ook verboden.

Tijdens het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten ontstond er wat ophef over de voorvleugel van Mercedes die ze voor dat weekend hadden meegenomen. Deze was nieuw, maar volgens de concurrentie niet helemaal legaal. Hij zou ook nog eens in strijd zijn met de geest van de reglementen, omdat de voorvleugel voor meer vuile lucht zou zorgen, iets dat juist met behulp van de nieuwe technische reglementen in 2022 aanzienlijk werd verminderd. Uiteindelijk durfde Mercedes uit vrees voor protesten de voorvleugel niet in te zetten.

Grijs gebied

Het draait om de vijf zwarte stukjes tussen het bovenste element van de voorvleugel en het element daaronder. Dat zijn zogeheten 'slotgap seperators'. Zelf claimde het team dat dit was om 'de luchtstromen beter langs de banden en de zijkant van de auto te leiden'. In de regels staat dat deze onderdelen alleen gebruikt mogen worden voor 'mechanische of structurele redenen'. Een aerodynamisch voordeel mag een team niet uit dit soort onderdelen halen. In de nieuwste technische reglementen is dit grijze gebied echter dichtgetimmerd en dus zal eenvergelijkbare voorvleugel in 2023 niet te zien zijn op de Formule 1-grid.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal