Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep

F1-stand

  • 1 HAM 190
  • 2 BOT 135
  • 3 VER 110
VT1 vr 25 sep 10:00 11:30
VT2 vr 25 sep 14:00 15:30
VT3 za 26 sep 11:00 12:00
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2021

FIA grijpt opnieuw in en gaat meer technische regels aanpassen

In navolging van de mogelijke afschaffing van de party modus wil de FIA ook wijzigingen door gaan voeren als het aankomt op de downforce van de Formule 1-bolides.

Afgelopen twee raceweekenden hadden de Pirelli-banden het zwaar op Silverstone. Op het circuit dat veeleisend is van de banden sneuvelden er aan het einde van de eerste race enkele exemplaren van het Italiaanse rubber en hadden er tijdens de twee race veel teams last van veel bandenslijtage. Volgens de bandenleverancier was dat deels toe te schrijven aan het feit dat de downforce van de wagens steeds verder is toegenomen, terwijl de banden hetzelfde zijn gebleven.

Pirelli had dit jaar namelijk nieuwe banden willen introduceren, maar dat idee werd vorig seizoen afgeschoten door de teams. Door het vooruitschuiven van de nieuwe technische reglementen naar 2022 zullen de huidige banden ook volgend jaar worden gebruikt. Omdat de hoeveelheid downforce die de Formule 1-bolides produceren echter wel steeds verder toeneemt, en de banden daar steeds minder goed tegen bestendigd zijn, wil de FIA ingrijpen.

Dat deed het eerder al door nieuwe regels in te voeren omtrent de vloer van de Formule 1-wagens van 2021. Dat is dus echter nog niet genoeg gebleken, omdat er dit seizoen al bandenproblemen zijn ontstaan. De FIA wil binnenkort dan ook met nieuwe, verdergaande regels komen om de downforce vanaf 2021 nog verder in te perken. Dat deelde Peter Bayer, de secretaris-generaal van de FIA, namens de autosportbond in een brief, die RacingNews365 heeft ingezien, mede aan de teams.

"Recente gebeurtenissen hebben ons doen opmerken dat de eerder overeengekomen regelwijzigingen op het gebied van de aerodynamica niet voldoende zijn. Daarom zijn we van plan om verdere wijzigingen doort e voeren om de downforce die de Formule 1-bolides produceren verder te verminderen, zoals dat volgens artikel 2.2 van de technische regels mag", zo schreef Bayer.

Artikel 2.2 stelt dat de FIA wijzigingen door mag voeren als dit in het belang van de veiligheid is. De teams hoeven in dat geval niet unaniem voor de wijziging te stemmen. Het betekent dat de teams onverwachts toch nog meer aanpassingen zullen moeten maken aan het ontwerp van hun bolide voor volgend seizoen en daar dus meer tijd in moeten stoppen. Op papier lijkt Mercedes het grootste slachtoffer te zijn van de wijzigingen, omdat de bolide van het team de meeste downforce heeft.

In dezelfde brief die de teams van de FIA ontvingen werd hen overigens ook gemeld dat de party modus vanaf de Grand Prix van België waarschijnlijk aan banden zal worden gelegd.

Alles over de sensationele zege van Max Verstappen, de problemen van Mercedes en de kansen van Red Bull in Spanje hoor je in de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.

43 reacties