Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA grijpt opnieuw in en gaat meer technische regels aanpassen

In navolging van de mogelijke afschaffing van de party modus wil de FIA ook wijzigingen door gaan voeren als het aankomt op de downforce van de Formule 1-bolides.

Afgelopen twee raceweekenden hadden de Pirelli-banden het zwaar op Silverstone. Op het circuit dat veeleisend is van de banden sneuvelden er aan het einde van de eerste race enkele exemplaren van het Italiaanse rubber en hadden er tijdens de twee race veel teams last van veel bandenslijtage. Volgens de bandenleverancier was dat deels toe te schrijven aan het feit dat de downforce van de wagens steeds verder is toegenomen, terwijl de banden hetzelfde zijn gebleven. Pirelli had dit jaar namelijk nieuwe banden willen introduceren, maar dat idee werd vorig seizoen afgeschoten door de teams. Door het vooruitschuiven van de nieuwe technische reglementen naar 2022 zullen de huidige banden ook volgend jaar worden gebruikt. Omdat de hoeveelheid downforce die de Formule 1-bolides produceren echter wel steeds verder toeneemt, en de banden daar steeds minder goed tegen bestendigd zijn, wil de FIA ingrijpen. Dat deed het eerder al door nieuwe regels in te voeren omtrent de vloer van de Formule 1-wagens van 2021. Dat is dus echter nog niet genoeg gebleken, omdat er dit seizoen al bandenproblemen zijn ontstaan. De FIA wil binnenkort dan ook met nieuwe, verdergaande regels komen om de downforce vanaf 2021 nog verder in te perken. Dat deelde Peter Bayer, de secretaris-generaal van de FIA, namens de autosportbond in een brief, die RacingNews365 heeft ingezien, mede aan de teams. "Recente gebeurtenissen hebben ons doen opmerken dat de eerder overeengekomen regelwijzigingen op het gebied van de aerodynamica niet voldoende zijn. Daarom zijn we van plan om verdere wijzigingen doort e voeren om de downforce die de Formule 1-bolides produceren verder te verminderen, zoals dat volgens artikel 2.2 van de technische regels mag", zo schreef Bayer. Artikel 2.2 stelt dat de FIA wijzigingen door mag voeren als dit in het belang van de veiligheid is. De teams hoeven in dat geval niet unaniem voor de wijziging te stemmen. Het betekent dat de teams onverwachts toch nog meer aanpassingen zullen moeten maken aan het ontwerp van hun bolide voor volgend seizoen en daar dus meer tijd in moeten stoppen. Op papier lijkt Mercedes het grootste slachtoffer te zijn van de wijzigingen, omdat de bolide van het team de meeste downforce heeft. In dezelfde brief die de teams van de FIA ontvingen werd hen overigens ook gemeld dat de party modus vanaf de Grand Prix van België waarschijnlijk aan banden zal worden gelegd. Alles over de sensationele zege van Max Verstappen, de problemen van Mercedes en de kansen van Red Bull in Spanje hoor je in de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden