Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA komt met formele afwijzing Herta en legt uit waarom Red Bull-plan niet doorgaat

Red Bull had een mogelijk Formule 1-debuut van Colton Herta al zo goed als opgegeven. De IndyCar-rijder heeft niet genoeg superlicentiepunten en een vrijstelling is niet mogelijk. Dit bevestigt de FIA nu ook.

Red Bull hoopte enkele weken geleden nog op een Formule 1-debuut voor Colton Herta bij zusterteam AlphaTauri, maar volgens de regels was dit niet mogelijk. Een coureur moet namelijk voldoende punten op zijn of haar superlicentie hebben om te debuteren in de koningsklasse. Herta heeft te weinig punten, ondanks ruime ervaring in de IndyCar-raceklasse. De Amerikaan kan volgens de reglementen dus niet debuteren in de F1 en zal in 2023 niet op de grid staan. Een woordvoerder van de FIA bevestigt aan RacingNews365: "Er is een onderzoek ingesteld via de juiste kanalen, wat ertoe heeft geleid dat de FIA nu bevestigt dat Colton Herta niet over het vereiste aantal punten beschikt om een superlicentie te krijgen."

FIA wil geen regels veranderen voor Herta

Herta heeft meerdere seizoenen IndyCar achter zijn naam staan, maar komt alsnog niet in aanmerking voor een superlicentie. Een debuut bij AlphaTauri was hierdoor al niet meer het plan van Red Bull. In theorie kon Herta nog punten bij elkaar sprokkelen in een lage klasse tijdens de winter series, maar via een enorme omweg een superlicentie krijgen zag ook de Oostenrijkse renstal niet zitten. Met het uitblijven van een vrijstelling komt er vooralsnog een einde aan de F1-plannen van Herta. Een woordvoerder van de FIA geeft ook uitleg waarom er geen uitzondering wordt gemaakt voor de Amerikaan. "De FIA herziet voortdurend haar reglementen en procedures, ook met betrekking tot het in aanmerking komen voor een superlicentie, waarbij de belangrijkste factoren de veiligheid, ervaring en prestaties in de context van het traject zijn."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"