De twintig Formule 1-coureurs moeten de komende dagen op hun tellen passen, want het Autodromo Hermanos Rodriguez is bezaaid met track limits. Welgeteld vijf bochten gaan dit weekend gepaard met extra instructies. Het begint al bij de eerste bochtencombinatie. Door de jaren heen hebben we daar, bij bocht 1, 2 en 3, al regelmatig een of meerdere coureurs gras zien maaien. Wat te denken van Lewis Hamilton in de eerste bocht van de eerste ronde in 2016, maar ook Max Verstappen later in diezelfde race in gevecht met Vettel. Mocht een coureur rechtdoor schieten in bocht een of twee, dan moet hij een klein ommetje maken en linksom een paaltje rijden die links van bocht drie staat. Of het 'genoeg' is om de coureur automatisch een plek te laten verliezen, moet nog blijken.
Bocht vier, acht en elf
Eén bocht later is het weer raak. In bocht vier is er namelijk een speciaal weggetje aangelegd in het geval er daar iemand rechtdoor schiet. Via dit weggetje kan de coureur in bocht zes weer de baan op rijden. De teams wordt op het hart gedrukt dat hun coureurs die weg moeten pakken als er daar iets voorvalt. Na enkele bochten zonder track limits, gaat men in bocht acht weer verder. Als de coureurs bij die snelle knik naast de kerbstones komen, dan moeten ze wederom een aparte weg nemen. Langs twee paaltjes iets verderop moeten de coureurs dan terugkomen op de baan. Terwijl de coureurs door de snelle bochtencombinatie van bocht zeven tot en met elf zwiepen, kunnen ze eigenlijk geen moment niet denken aan de track limits. In bocht elf is het weer prijs! Wedstrijdleider Michael Masi heeft een hele handleiding geschreven voor de coureurs, waarbij hij het ingaan en het uitgaan van de bocht apart bespreekt. Samengevat wil de Australiër dat men bij het insturen van de bocht tussen de lijntjes kleurt. Gebeurt dat niet, dan moet er geslalomd worden tussen piepschuimen borden door, zoals hieronder is te zien. Bij het uitkomen van de bocht is het devies simpel: binnen de lijnen blijven.
Meest gelezen