Vele monden vielen open bij het zien van de Red Bull RB18, enerzijds van verwondering, anderzijds van verbazing. Als Red Bull door de langere doorontwikkeling van de RB16B al in heeft moeten leveren op de nieuwe auto van 2022, dan was daar niets van de zien. De auto van Max Verstappen oogde spectaculair en revolutionair. Het viel F1-journalisten al op dat die ene auto alle snufjes van alle andere auto's gecombineerd bevatte. Dat gegeven nodigde de Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport er al toe uit de RB18 te typeren als 'een rijdend laboratorium'. "Ze hebben daar niet alleen te maken met het grote talent van Verstappen, maar ook met dat van ontwerper Adrian Newey. De auto ziet er robuuster uit dan ooit en heeft menig mond doen openvallen met de manier waarop ze de nieuwe F1-regels hebben geïnterpreteerd." Tekst gaat verder onder afbeelding.
FIA had speciale aandacht voor achterzijde Red Bull RB18
"De auto wordt dan ook goeden bekeken door de engineers van de concurrenten, maar ook door de FIA en de Formule 1", vervolgt de publicatie. "Ross Brawn en Pat Symonds kwamen al langs om poolshoogte te nemen in de garage van Red Bull om te zien of de auto wel legaal was." Volgens de krant lag de belangrijkste focus van het tweetal op de achterkant van de bolide: "Men keek met name naar de achterwielophanging die er revolutionair uitziet. Deze kan zo gebouwd zijn dat men porpoising ( lees hier wat dat inhoudt ) beter onder controle weet te houden, zonder dat dat ten koste gaat van het ground effect." De Italianen zien echter een mogelijk nadeel van al die innovaties: "Er blijven misschien wel wat vraagtekens bestaan over de betrouwbaarheid van de RB18, aangezien Sergio Perez een halve dag verloor door problemen met de versnellingsbak. Mogelijk is dat een gevolg van het feit dat Red Bull zo extreem de grenzen opgezocht heeft."
Meest gelezen