De basis van het motorreglement vanaf 2021 werd in oktober van het vorige jaar al aangekondigd. Eind deze week moet de FIA echter een definitief reglement aanleveren bij de teams, waarin alles tot in detail wordt gespecificeerd. De FIA hield voor die bekendmaking zelf eind juni aan als deadline en daar lijkt het bestuursorgaan zich aan te gaan houden, ook al was het volgens wedstrijdleider Charlie Whiting een lang en ingewikkeld proces: "We hebben de ene vergadering na de andere gehouden. De uiteenzettingen die ik daarvan heb mogen ontvangen zijn allemaal even uitgebreid. Geen enkel detail wordt over het hoofd gezien", aldus Whiting.
Volgens Whiting heeft het even geduurd om op dit punt te komen, omdat de teams gedurende het proces inspraak hadden: "De motorfabrikanten hadden overal wel iets op aan te merken." Op 4 juli komen de Formule 1-teams in de Strategy Group bij elkaar, waarbij het onvermijdelijk lijkt dat er over de nieuwe reglementen gesproken wordt. Een belangrijk vraagstuk daarbij zal zijn hoe de kosten gedrukt kunnen worden op het moment dat er twee motoren tegelijkertijd ontwikkeld moeten worden: "Het kost ontzettend veel tijd om zo'n nieuwe motor te ontwikkelen. Daarom wilde we liever vandaag dan morgen duidelijkheid over de regels. Nu is het zaak om te bespreken hoe we de kosten kunnen drukken", aldus Mercedes-teambaas Toto Wolff. Het bevriezen van de ontwikkeling van de huidige generatie motoren tot 2021 is voor Wolff echter geen optie: "We blijven tot de laatste race van 2020 strijden met onze concurrenten van Honda, Ferrari en Renault."
Meest gelezen