Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

FIA neemt maatregelen om nieuwe Mercedes-dominantie te voorkomen

Toen de Formule 1 in 2014 overstapte naar een volledig nieuw motorblok, was het Mercedes dat jarenlang de sport domineerde dankzij het succes van zijn krachtbron. Met de reglementswijzigingen van 2026 is er enige vrees voor herhaling, al is dat volgens de FIA-techneut Nikolas Tombazis niet nodig.

Mercedes-2014-Spa-Nico-Rosberg-Lewis-Hamilton
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De complete dominantie van Mercedes in de eerste paar jaar na de invoering van de nieuwe hybride V6-motoren, staat bij menig F1-fan nog altijd op het netvlies gebrand. De Zilverpijlen hadden bij uitstek de beste krachtbron ontwikkeld, waardoor het gat op de rest van de teams enorm was. Het was het begin van misschien wel de minst spannende periode in de recente geschiedenis van de sport. Het duurde jaren voordat Ferrari, Renault en Honda de krachtbron dusdanig hadden ontwikkeld, dat ze in de buurt kwamen van het Mercedes-blok.

In de tussentijd zijn er een aantal reglementswijzigingen doorgevoerd voor de auto's zelf, zoals het ground effect-tijdperk dat in 2022 is ingegaan, maar het motorblok is al die tijd nagenoeg hetzelfde gebleven. Met de naderende wijzigingen in 2026, komt daar na twaalf jaar verandering in. 

Met die verandering komt ook de vrees van een herhaling van 2014 om de hoek kijken. De geruchten doen al de ronde dat Mercedes het opnieuw goed voor elkaar heeft, waardoor een nieuwe periode van dominantie vanuit Mercedes en zijn klantenteams een reële reden tot zorgen is. Nikolas Tombazis, de technische man van de FIA, wil deze vrees graag wegnemen.

"Ik denk niet dat we ooit nog zo'n dominante motorfabrikant zullen zien als in 2014. Destijds werd de aandrijflijn veel complexer dan die van zijn voorganger. Deze keer doen we het tegenovergestelde. We vereenvoudigen de technologie. Oorspronkelijk wilden we nog verder gaan, maar dat is ons niet gelukt. De nieuwe aandrijflijnen zijn eenvoudiger. Ze hebben geen MGU-H meer en er gelden op sommige gebieden strengere limieten", aldus Tombazis in gesprek met Auto, Motor und Sport.

Tombazis sluit echter niet uit dat er teams stijf achterin zullen eindigen door de reglementswijzigingen: "Aan de andere kant hebben we nieuwkomers onder de fabrikanten, en natuurlijk bestaat er altijd het risico dat een van hen bij de eerste poging de plank misslaat. Ondanks budgettaire beperkingen en beperkte testbanktijd."

Nieuw programma

Mocht een van de motorleveranciers toch een grote voorsprong boeken tegenover de concurrentie, ook dan heeft de FIA een oplossing gevonden: "We hebben hiervoor een programma geïntroduceerd dat we "extra ontwikkelingsmogelijkheden voor prestatieverschillen" noemen. Het stond vanaf het begin in de regels. De afgelopen maanden hebben we verfijnd hoe we ermee willen omgaan."

Maar wat houdt dit programma in? "In principe meten we de gemiddelde prestaties van elke leverancier om de zes races. Voor degenen die onder een bepaald niveau zitten, is er een upgrade-optie, afhankelijk van hoe ver ze achterliggen. Die upgrade kan op drie verschillende manieren worden bewerkstelligd: meer geld voor ontwikkeling, meer testbank-uren of meer tijd voor specificatiehomologatie. Dus degenen die achterlopen, krijgen de kans om in te halen."

Tombazis benadrukt hierbij wel dat het niet gaat om een Balance of Performance-kwestie gaat. "De regels blijven voor iedereen hetzelfde. Niemand krijgt meer cilinderinhoud of meer brandstof. Als er geen budgetplafond was, zouden de achterblijvende fabrikanten meer geld investeren. Met een budgetplafond bestaat het risico dat je de achterstand nooit kunt inhalen. En niemand wil eeuwig vernederd worden. Dat zou ook niet eerlijk zijn."

Ook in er nagedacht over mogelijke betrouwbaarheidsproblemen die vaker ontstaan wanneer er een reglementswijziging voor de krachtbron werd ingevoerd: "Als iemand in het begin grote betrouwbaarheidsproblemen heeft, kan hij of zij ook upgraden. Het is zinloos om iemand die elk weekend motorpech heeft, in de kou te laten staan. Deze motoren zijn duur."

"In extreme gevallen zouden teams snel de grenzen van het budgetplafond bereiken als er niet wordt gekort op de ontwikkelingen van andere onderdelen. Dit voorstel moet nog worden goedgekeurd. Een idee is dat zodra een bepaald aantal motoren is gebruikt, extra exemplaren worden vrijgesteld van het budgetplafond."

Uiteindelijk blijft het voorlopig nog vooral bij woorden. Wat er daadwerkelijk gaat gebeuren in 2026, is nog volledig onbekend. Het lijkt er wel op dat de FIA een herhaling van 2014 koste wat kost wil voorkomen.

Praat mee!

x
Verstappen Grote problemen van Verstappen en Red Bull verklaard