"Vanuit de FIA is afgelopen zaterdag direct een onderzoek gestart", vertelt Michael Masi in gesprek met onder meer RacingNews365 , over de nasleep van de crash op het Circuit van Spa-Francorchamps waardoor Anthoine Hubert zijn leven verloor. "Dat gaat nu nog volop door, met onze diverse technische en veiligheidsafdelingen. We werken samen met RACB (de Belgische autosportfederatie, red.) en de autoriteiten. We doorlopen het proces zoals dat met elk incident in welke autosportklasse dan ook. Alles wordt goed bekeken." Hoewel Masi eigenlijk geldt als wedstrijdleider van de Formule 1 Grands Prix, is hij naar eigen zeggen ook als Safety Delegate betrokken bij de rol van de FIA in dit onderzoek. Over de belangrijkste factoren die meespeelden bij de crash, zoals de bandenmuur waartegen de F2-bolide van Hubert aanvankelijk hard belandde alvorens hij geraakt werd door Juan Manuel Correa, wil de Australiër zich nog niet uitlaten: "Daar heb ik nog niet naar gekeken. We kunnen nog niet in details treden of zeggen wanneer het onderzoek afgelopen zal zijn." Over de aanwezigheid van asfalt op de plek waar vroeger een grindbak lag (bij het uitkomen van de bocht Raidillon), en het feit dat daar in races gebruik van wordt gemaakt als uitwijkzone, maakt Masi zich geen zorgen: "Niet specifiek in dit geval, je moet elk circuit en elke situatie aparte bekijken. Dat punt in Spa fungeert tevens als pituitgang."
Meest gelezen