Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami GP Miami

Start race
07 d 00:49:56
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

FIA onderzoekt zware klap op nek Sainz tijdens crash GP Italië

Carlos Sainz vloog tijdens de tweede vrije training op de zaterdag van de Italiaanse Grand Prix hard van de baan. Daarbij liep de Ferrari-bolide van de Spanjaard flinke schade op, maar was duidelijk te zien hoe de nek van Sainz flink bewoog. Dat zou door het gebruik van het HANS-systeem eigenlijk niet mogelijk moeten zijn.

F1-wedstrijdleider Michael Masi heeft tegenover onder andere RacingNews365 bevestigd dat de FIA in een onderzoek zal instellen naar de crash van Carlos Sainz. De Ferrari-coureur crashte hard van de baan op Monza in de snelle Variante Ascari. Op de beelden van de crash leek het erop dat het HANS-systeem, het systeem dat de nek van de coureur moet beschermen, niet goed vast zat. Sainz ontkende dat dit het geval was, maar de FIA zal de crash alsnog onderzoeken om te kijken of men iets kan leren van de crash. "Ik denk eerlijk gezegd dat de riemen te strak vast zaten", begint Masi zijn uitleg tegenover onder andere deze website. "Er zit een persoon in de wagen en dus moet je altijd wat speling hebben. Je kunt iemand niet helemaal vast zetten in de wagen, je moet altijd iets van ruimte geven aan een coureur. Daarom gaan we onderzoeken of de riemen te strak vast zaten, zoals we dit altijd doen na een harde crash. Vanuit het onderzoek kunnen we kijken of we dingen in de toekomst anders moeten doen." "Het is daarom nog afwachten wat het onderzoek aantoont, om precies te kunnen concluderen wat er gebeurde tijdens de crash. We zullen daarom altijd iedere zware crash blijven onderzoeken, zodat we iets kunnen leren van het incident. Misschien leek de crash van Sainz niet zo hard te zijn, maar dat was hij wel. Er valt dan ook altijd iets te leren van een crash, of het nu over de halo, het ontwerp van de wagen, het materiaal, of wat dan ook gaat. We zullen er altijd bovenop zitten", aldus de woorden van Masi. Overigens kwam Sainz er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf en kon hij zijn raceweekend in Italië een vervolg geven. De Ferrari-coureur eindigde de race uiteindelijk als zesde.

x
Onthuld Het Red Bull-upgradeplan voor Verstappen in de jacht op McLaren