Het blijft een onderwerp van gesprek: het gebrek aan strategische diversiteit en het eindeloos managen tijdens de Grands Prix. De éénstopper viert hoogtij als de winnende strategie op zondag, op een enkele uitzondering na. De laatste keer dat een coureur een Grand Prix wist te winnen met een reguliere tweestopper, zonder wisselende omstandigheden of safety cars, was tijdens de GP van Oostenrijk dit jaar.
De races staan vooral in het teken van managen. Coureurs kunnen niet voor de volle honderd procent pushen op de baan door de slijtage en de temperaturen van onder andere de banden. Daarom zijn Liberty Media, de eigenaren van de Formule 1, en de FIA op zoek naar manieren om hier verandering in aan te brengen. Het verplichten van de teams om meer dan één pitstop te maken, zou tot de opties behoren die worden besproken.
De FIA heeft de laatste jaren twee keer eerder teams verplicht meerdere pitstops te maken tijdens een race. De eerste keer was in Qatar in 2023. Om de veiligheid van de coureurs te waarborgen, mochten zij een maximaal aantal ronden op een set banden rijden, waardoor minimaal drie pitstops nodig waren om de race te volbrengen.
De tweede keer was dit jaar tijdens de GP van Monaco, om een totaal andere reden. Teams moesten verplicht twee pitstops maken in de hoop dat de race daarmee aantrekkelijker zou worden. Wat er gebeurde, was een tactisch steekspel: coureurs gingen expres langzaam rijden zodat hun teamgenoot een gat kon slaan en daarmee effectief een gratis pitstop kreeg.
De ideeën op een rijtje
Toch overwegen, volgens de Italiaanse tak van Motorsport, de FIA en Liberty Media om verplichte pitstops een vast onderdeel van de regels te laten worden. Hiervoor worden drie ideeën geopperd. Een van de opties is het gebruik van alle drie de bandencompounds tijdens een race. Coureurs zouden dan in iedere race minstens één stint op de zachte, medium en harde band moeten rijden.
Als alternatief op deze regel wordt ook een verplichte tweestopper zonder compoundverplichting als mogelijkheid gezien. Daarmee zou tegelijkertijd de regel komen te vervallen die coureurs verplicht om minstens twee verschillende compounds per race te gebruiken. Deze regel ging in 2011 van kracht, op het moment dat Pirelli de bandenleverancier van de Formule 1 werd.
De derde optie is het invoeren van een maximumafstand per compound, bijvoorbeeld maximaal 45 procent van de raceafstand. Bij een race van 300 kilometer zouden coureurs dan niet meer dan 135 kilometer op een bepaalde band mogen rijden. Deze maatregel lijkt de meest ingrijpende te zijn wat betreft controle vanuit de wedstrijdleiding.
Liberty Media en de FIA zouden deze opties tijdens de volgende F1-commissievergadering op tafel leggen. Of de FIA een van deze maatregelen daadwerkelijk in het sportief reglement opneemt, en of dit al in 2026 gaat gebeuren, zal binnenkort duidelijk worden.
RacingNews365 heeft begrepen dat meerdere coureurs hebben aangegeven liever een band te zien die sneller slijt. Aan de andere kant: in het verleden klaagden teams en coureurs over het feit dat de banden juist te snel afbouwden. Pirelli en de FIA zullen dus de juiste balans moeten vinden.
Wat vind jij van de ideeën? Laat het weten in de poll hieronder!
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!