De FIA heeft twee regels van de Formule 1 aangepast. Het betreft artikel 26.10 en 43.8 in het sportief reglement, met de eerste die te herleiden valt naar ontstane controverse tijdens de Grand Prix van Canada in 2024. Daar crashte Sergio Perez, waarna hij met een zwaar beschadigde auto terugreed naar de pitstraat. Red Bull trachtte zo een safety car te voorkomen en de positie van Max Verstappen te beschermen. De Nederlander zou de race ook winnen, terwijl Perez een gridstraf van drie plaatsen kreeg voor de volgende race.
Dergelijke incidenten zullen niet snel meer voorkomen, want artikel 26.10 schrijft nu voor dat de wedstrijdleider, Rui Marques, een team kan opdragen om een zwaar beschadigde, onveilige auto aan de kant te zetten. Als de wedstrijdleider dat doet, moet de coureur zodra het veilig is de auto parkeren en valt hij zodoende dus uit. De FIA hoopt zo logischerwijs de veiligheid te verbeteren.
Verder heeft de FIA besloten om de procedure rond de formatieronde aan te passen. Coureurs die om welke reden dan ook vanuit de pitstraat starten, doen nu verplicht mee aan de formatieronde. Daarna nemen ze op basis van de volgorde uit de kwalificatie weer plaats in de pitstraat om de start van de race af te wachten. Vorig seizoen hoefden deze coureurs nog niet mee te doen aan de formatieronde.
Autosport meldt dat de laatstgenoemde regel is aangepast om mazen in de wet te voorkomen. Allereerst konden vorig seizoen pitstraatstarters deelnemen aan een extra formatieronde achter de safety car indien gewenst, bijvoorbeeld als de start van de race werd uitgesteld. Echter konden anderen ook besluiten om dat niet te doen, waardoor ze posities wonnen als de concurrenten terugkeerden in de pitstraat. Ook kon er zo een extra ronde, of ronden, aan brandstof worden gespaard én waren teams in staat om in natte omstandigheden al van banden te wisselen als de situatie op het circuit verbeterde.
Als Feyenoord scoort tegen Inter, keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.
Claim jouw boostMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!