Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA presenteert in september regels voor Halo

De Halo cockpitbescherming die in 2018 ingevoerd moet worden zorgt voor de nodige stress bij de Formule 1 teams. De 'teenslipper' vormt voor veel ontwerpers een grote uitdaging, omdat het de luchtstroming over de auto erg verstoord.

Volgens het Duitse Auto Motor und Sport moeten de teams tot medio september geduld hebben voordat de FIA meer details presenteert. Dit vertraagd het ontwerpproces van de Formule 1 teams, die graag zo snel mogelijk willen beginnen aan de auto's van 2018. Andy Green van Force India vindt dat het allemaal te lang duurt: " September is gewoon te laat. We moeten nu beginnen aan het chassis voor volgend jaar, de tijdsplanning is al erg krap." Charlie Whiting van de FIA vindt dat de kritiek van de teams niet terecht is. Volgens hem zijn er genoeg details bekend om nu al de voorbereidingen te kunnen treffen. De Halo wordt nog op een aantal punten gewijzigd, waarbij men aan het vierde model begint. Uiteindelijk wordt het een titanium constructie van negen kilo. De spijl in het midden wordt aanzienlijk minder breed en slechts 16 millimeter in plaats van 20 millimeter. De teams mogen zelf aerodynamische toepassingen toevoegen aan de bovenste rang van de Halo, met een maximale breedte van 20 millimeter.

Volgens James Key, ontwerper bij Toro Rosso, komt er heel wat kijken bij de implementatie van de Halo op de F1-auto's voor 2018. " Het zwaartepunt gaat omhoog en de gewichtsverdeling verandert. Daarnaast moeten we de cockpitranden verstevigen. We zullen met diverse vleugeltjes proberen om de aerodynamische nadelen van de Halo te minimaliseren."

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie