Het is verboden om tussen de kwalificatie en de race iets te veranderen aan de afstelling van de auto. Toch vonden naar verluidt enkele teams een manier om met zogeheten gurney flaps (opstaande randjes op de bovenste ligger van de voorvleugel) de setup van de auto te veranderen. Die gurney flaps zouden eenvoudig over de auto te verplaatsen zijn, een handeling die in het technische reglement niet beschreven staat als zijnde verboden. Je mag volgens het regelboek onderdelen niet verwijderen, toevoegen of vervormen, maar over het verplaatsen van onderdelen wordt niet gerept. Het verplaatsen van de gurney flaps zou tijdens kwalificaties aerodynamisch gewin opleveren, terwijl het in de race ingezet kan worden om het bandenmanagement te verbeteren, maar de FIA is niet van dergelijke praktijken gediend. Hoewel het bestuursorgaan niemand op heterdaad heeft betrapt, verbiedt het dergelijke vondsten per direct vanuit preventief oogpunt, zo meldt Motorsport.com . Teams hebben in Bahrein te verstaan gekregen dat hoewel het niet in detail beschreven staat in het reglement, het wat de FIA wel degelijk in strijd is met wat de regels over de periode tussen de kwalificatie en de race voorschrijven. Niet alle teams hebben de gurney flaps op hun auto zetten. Red Bull, Alfa Romeo, Renault en Williams echter wel.
Meest gelezen