Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

FIA verduidelijkt regels na Ferrari-protest tegen Verstappen en Perez

De FIA heeft de regels voor het ingaan en uitkomen van de pitstraat verduidelijkt nadat Ferrari in Monaco een protest indiende tegen Max Verstappen en Sergio Perez. De coureurs zouden mogelijk over de lijn van de pit-exit zijn gereden. Wedstrijdleider Niels Wittich heeft verduidelijkt waarom dit niet het geval was.

Verstappen Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Na de Grand Prix van Monaco diende Ferrari een protest in bij de FIA. Red Bull-rijders Sergio Perez en Max Verstappen zouden bij het uitkomen van de pitstraat te ver over de lijn bij de pit-exit zijn gereden. Het bestuursorgaan van de autosport oordeelde dat er geen straf nodig was, simpelweg omdat de regels niet waren overtreden.

Om meer duidelijkheid te scheppen over de regels heeft de FIA de reglementen voorafgaand aan de GP van Azerbeidzjan verduidelijkt. In de event notes legt wedstrijdleider Niels Wittich uit dat 'de regels omtrent de lijnen bij de pit-entry en pit-exit vastgelegd staan in artikel 4 en 5 van appendix L in de International Sporting Code'.

Wat houden deze regels precies in?

In desbetreffende artikelen van de International Sporting Code staat onder andere beschreven welk gedeelten van het circuit zijn aangewezen als ingang en uitgang van de pitstraat. Ook staat er duidelijk beschreven wanneer men in overtreding is: 'Met uitzondering van force majeur (overmacht) mag geen enkele band of auto over de lijn bij de ingang/uitgang van de pitstraat rijden, dit om de auto's die in/uit de pitstraat gaan te scheiden van de auto's op het circuit.'

Volgens de regels wordt een coureur pas bestraft als een auto (of band van een auto) volledig óver de lijn van de pitstraat rijdt. Zo lang een gedeelte van de band zich nog op de lijn bevindt, is het dus geen overtreding. Dit is ook de reden waarom Verstappen en Perez geen straf kregen in Monaco: beide coureurs reden nog (deels) op de lijn.

De regels van de FIA zijn dus niet aangepast of aangescherpt, maar simpelweg benadrukt en hiermee verduidelijkt in de event notes. Hiermee is het in het vervolg extra duidelijk wat wel en wat niet mag.

Ook interessant:

Verstappen moet wederom boven zijn Red Bull uitstijgen

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken we uitgebreid vooruit op de GP van Azerbeidzjan, maar staan Tom Coronel en co. ook stil bij alle andere gebeurtenissen in F1. Wat te denken van de contractverlenging van Sergio Perez? Beluister de nieuwe podcast hieronder.

17 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt