Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

FIA verklaart veelbesproken F1-regelwijziging

Er wordt al langere tijd veelvuldig gesproken over de veranderingen omtrent de zogenoemde flexiwings, maar vanaf de GP van Spanje van dit weekend krijgt dat verhaal een nieuw hoofdstuk.

Ferrari front wing
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het onderwerp flexibele voorvleugels kwam de afgelopen maanden met regelmaat ter sprake in de wereld der Formule 1. De discussie kwam vooral op gang door klachten van de teams, met name aan het adres van McLaren en Mercedes. De voor- en achtervleugels bogen namelijk door op het rechte stuk, en dat is niet de bedoeling. De FIA heeft er voor 2025 dan ook voor gekozen om de regels omtrent vleugels aan te passen, door "nieuwe of uitdagendere tests te introduceren voor het testen van de belasting en het doorbuigen van de voor- en achtervleugels."

De eerste aanpassing werd voor de Grand Prix van Australië al doorgevoerd, door de minimale opening van de achtervleugel van 10 tot 15 millimeter naar 9,4 tot 13 millimeter te verkleinen. Maar vanaf de Grand Prix van Spanje komen daar ook nieuwe regels voor voorvleugels bij, want die mogen tijdens zogenaamde statische tests nu niet verder doorbuigen dan 10 millimeter. Dat was voorheen nog 15 millimeter, maar wordt dus vanaf dit weekend teruggebracht naar 10.

FIA's Single Seater Director Nikolas Tombazis legt uit waarom het bestuursorgaan gekozen heeft voor het aanscherpen van de regels. "Als kampioenschapsgevechten spannender en intenser worden, focussen teams sneller op de auto's van de concurrentie. Daar komen logischerwijs zorgen bij kijken, en in de tweede helft van vorig seizoen (2024, red.) kwamen wij tot de conclusie dat we de tests voor 2025 wat aan moeten passen en strenger moeten maken."

Tombazis vervolgt zijn uitleg met een specifieke focus op de kwestie omtrent achtervleugels. "De reglementen voor 2025 zijn specifiek zo samengesteld dat we het zogenoemde 'mini-DRS effect' tegen kunnen gaan. Dat was in de herfst van vorig jaar een groot gespreksonderwerp. Die test werd vanaf het begin van het seizoen toegepast, maar bleek nog niet streng genoeg te zijn." En dus volgde in China én in Japan nog een aanpassing op die regel, om de boel nog net iets aan te scherpen. 

Voorvleugels

De voorvleugelkwestie was echter een heel ander verhaal, want de FIA besloot teams meer tijd te geven om die aanpassingen door te voeren. Tombazis legt uit waarom. "Tijdens een reeks races, beginnend bij de Grand Prix van België, hebben we camera's op de voorvleugels gemonteerd. Toen concludeerden we dat ook die tests strenger moesten, maar die conclusie trokken we relatief laat in het jaar. We waren bang dat het lastig zou worden voor de teams als we die nieuwe tests meteen aan de start van het seizoen zouden introduceren, wat zou kunnen leiden tot extra kosten. Daarom hebben we besloten het invoeren van die nieuwe tests wat verder uit te stellen." 

Het einddoel van de FIA is, net zoals bij de achtervleugels, om het doorbuigen van de voorvleugels te beperken. Ze willen dit doen door middel van een aanpassing aan de belastingtests. Waar voorheen nog voorgeschreven werd dat een lading van 100 kilogram, mits symmetrisch aan beide kanten van de voorvleugel toegepast, maar mag leiden tot een verticale doorbuiging van maximaal 15 millimeter, wordt dat vanaf de Grand Prix van Spanje teruggebracht naar 10 millimeter. Voor ladingen die maar aan één kant van de voorvleugel worden toegepast, is het maximum teruggebracht van 20 naar 15 millimeter. Hoe die test precies in zijn werk gaat, kan je zien op de afbeelding hieronder. 

De tekst gaat verder onder de afbeelding. 

De FIA begrijpt dat deze aanpassingen misschien niet al te significant lijken, maar volgens het bestuursorgaan is het verschil aanzienlijk. Tombazis hoopt dan ook dat deze veranderingen een einde maken aan de flexiwings-discussie. "Het is uiteraard eerlijk dat de FIA meer flexibiliteits- en stijfheidstesten toe wil voegen als blijkt dat een bepaald trucje of gebied te veel wordt uitgebuit. Maar we hopen wel dat dit de laatste keer is dat we zoiets door moeten voeren, in ieder geval voor dit jaar." Om daar zeker van te zijn, blijft de FIA alle onderdelen met regelmaat testen.

Maar dan komt het volgende vraagstuk, want hoe groot is de kans dat deze hele discussie weer opnieuw aan wordt gewakkerd als in 2026 de nieuwe reglementen van kracht worden? De FIA maakt zich daar niet al te druk om en rekent juist op minder problemen, maar Tombazis benadrukt het volgende: "Er zijn ook nog gebieden waar de neiging tot het hebben van flexibele onderdelen minder uitgesproken is, bijvoorbeeld door de straight-line modus. Daarom kan het zijn dat we er op sommige vlakken voor kiezen de tests juist wat te versoepelen." 

"Maar fundamenteel blijft de filosofie hetzelfde. We moeten waakzaam blijven en we moeten die tests uit blijven voeren. Sterker nog, we zijn nu al bezig met het aanscherpen van de ladingen voor volgend seizoen. Maar we zullen eerst eens zien hoe de boel zich nu ontwikkelt en als we dan nog in moeten grijpen om de eerlijkheid te waarborgen, zullen we dat doen." 

Ook interessant:

Max Verstappen moest het met de vierde plaats doen tijdens de Grand Prix van Monaco. De strekking van zijn reactie? Afvinken en door naar Spanje, waar de regels rond flexibele voorvleugels worden aangepast. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en meer in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Barcelona, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 x je inzet!

Praat mee!

x
Verstappen Piastri wijst naar Verstappen en Red Bull: "Dat hadden we zeker verwacht"