Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

FIA verrast door nieuwe auto's, maar alarmbellen rinkelen nog niet

Acht van de tien Formule 1-teams hebben hun nieuwe bolide voor het nieuwe seizoen al gepresenteerd. De FIA geeft toe dat ze verrast zijn door de verschillende uitvindingen die de engineers hebben gevonden, maar zegt ook nog niks ongeoorloofds te hebben gezien.

Stroll AMR22 shakedown 2022 Silverstone Aston Martin
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Aston Martin

Mercedes presenteerde vrijdag de nieuwe Formule 1-auto van het aankomend seizoen. De Duitse renstal was daarmee het achtste team dat de nieuwe bolide onthulde aan het grote publiek, maar de FIA heeft al meer van de nieuwe auto's gezien dan wie dan ook.

Naast de presentaties van de auto's heeft de autosportfederatie met elk team namelijk een individuele sessie waarbij in kaart wordt gebracht of alle auto's aan de regels voldoen, 'zodat we eventuele onaangename verrassingen in de eerste race kunnen proberen te voorkomen', zegt Nikolas Tombazis van de FIA tegen onder andere RacingNews365.

Het technisch kopstuk van de FIA was wel verrast door een aantal slimme innovaties van de verschillende teams. "We hebben hier en daar een paar verassingen gezien", onthult de Griek.

"Er zijn wat gebieden waar de auto's onderling wat meer verschillen dan wat we van tevoren hebben verwacht. Daar hebben de engineers hun innovatieve vaardigheden toegepast om met een oplossing te komen. Ik denk dat men sowieso meer verschillen gaat zien dan in het begin werd verwacht.", vertelt Tombazis.

Geen alarmbellen bij de FIA

Hij onthult dat, ondanks dat de FIA verrast werd door de uitvindingen van de teams, er geen dingen naar voren zijn gekomen die niet door de beugel konden.

"Ik zou niet zeggen dat er tot nu toe grote alarmbellen zijn gaan rinkelen. Het is relatief mild geweest, nog steeds binnen wat wij denken dat een volkomen eerlijke interpretatie van de regels is. We hebben nog niets gezien dat lijkt op een dubbele diffuser of iets dergelijks", geeft de Griek toe.

Nieuwe auto's zullen veel verschillen van elkaar

Toen de nieuwe reglementen voor 2022 bekend werden gemaakt, werd er door enkele prominenten binnen de autosport verwacht dat de nieuwe F1-auto's allemaal veel op elkaar zouden lijken. Volgens Tombazis is daar het aankomende seizoen echter geen sprake van.

"Je moet dan überhaupt eerst definiëren wat je bedoelt met 'op elkaar lijken'. Je zou namelijk kunnen zeggen dat de auto's van de afgelopen jaren, voor een groot aantal mensen, allemaal op elkaar leken. Ik denk dat de huidige nieuwe auto's ten opzichte van elkaar meer zichtbare verschillen zullen hebben, althans in het begin."

De nieuwe reglementen zullen er volgens het technisch kopstuk van de FIA echter wel voor zorgen dat de teams sneller de innovaties van elkaar hebben ontdekt en nagemaakt.

"Het is duidelijk dat de engineers oplossingen van elkaars auto's zullen evalueren en zullen proberen te begrijpen waarom de ene auto op de een of andere manier beter is dan de andere. Ik denk ook dat de reglementen zo geschreven zijn dat deze gelijktrekking sneller zal gaan", aldus Tombazis.

Ook interessant:

Ferrari verrast met spectaculaire nieuwe Formule 1-bolide

Ferrari lijkt de nieuwe technische reglementen nu al anders te hebben geïnterpreteerd dan de concurrentie. Bekijk de nieuwe bolide uitgebreid in de onderstaande video en oordeel vooral zelf!

8 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023