De focus van Formule 1-teams wordt langzaam maar zeker volledig naar 2026 verlegd. Dan gaan de reglementen op de schop en komen er nieuwe auto's en motoren. Tot nu toe zijn er echter nog twijfels over de gloednieuwe krachtbron, en met name over de batterij. In de beginfase van de ontwikkeling moesten coureurs naar verluidt terugschakelen in de simulator, omdat de motor te veel vermogen verloor op de rechte stukken.
Die kinderziektes zijn inmiddels verholpen, maar energiemanagement speelt nog steeds een grote rol. Coureurs moeten tot in detail uitkienen hoe ze het vermogen gebruiken om de optimale rondetijd te rijden. Daar komt nu echter een bijzondere factor bij, want Auto, Motor und Sport meldt dat de FIA strenge regels gaat instellen voor energiemanagement en vermogen, die per circuit zouden gaan gelden.
Dat heeft met een aantal zaken te maken. Allereerst zouden de nieuwe auto's veel te snel zijn voor stratencircuits als Monaco en Singapore. Waar aan het einde van de tunnel in Monaco nu een topsnelheid van 290 kilometer per uur wordt bereikt, zou dat volgend seizoen zonder restricties 350 kilometer per uur zijn. Mercedes-teambaas Toto Wolff liet ook al doorschemeren dat de auto's topsnelheden van 400 kilometer per uur kunnen halen, wat zomaar gevaarlijke situaties kan opleveren.
De FIA zou dan ook hebben besloten om het vermogen in te perken voor Monaco en Singapore. Dat wordt de Rev1-modus genoemd, iets dat geldt voor zowel het standaardvermogen als de override-modus, de vervanger van DRS. Op alle overige circuits mag de volledige kracht wel worden benut.
Opladen
Daar houden de regels naar verluidt echter niet op, want ook het beheer van energie wordt aan restricties onderworpen. De FIA wil namelijk niet dat de auto's op de rechte stukken ineens snelheid verliezen en zo een obstakel voor anderen worden, met onveilige situaties tot gevolg.
Zodoende mag er op 12 van de 24 circuits, waaronder Suzuka, Miami en Spa, negen megajoules per ronde worden teruggewonnen voor de batterij tijdens de vrije trainingen, kwalificaties en override-modus. In de race geldt 8,5 megajoule per ronde. Je kunt het dus ook een beetje zien als de opslagcapaciteit van een batterij.
Er zijn echter ook circuits waar strenger wordt gekeken naar energiebeheer. Zo mag momenteel op Zandvoort 8,5 megajoule per ronde worden teruggewonnen in de kwalificatie, en op Monza is dit nog verder beperkt. Daar geldt in de kwalificatie 6 megajoule per ronde, al zijn deze cijfers nog wel onderhevig aan wijzigingen. De FIA bekijkt immers nog steeds samen met de teams hoe het met de ontwikkeling van de motoren staat.
Tot slot worden er regels ingesteld voor de override-modus. Zoals gezegd vervangt deze modus de DRS, maar een coureur mag hem niet overal op het circuit gebruiken. Sterker nog, per circuit zou er maar één zone komen waar de override-modus mag worden ingezet. De FIA heeft die zones en afstanden al vastgesteld. Op Spa-Francorchamps zou het om het rechte stuk op start/finish gaan, terwijl het in Bahrein alleen op het rechte stuk tussen bocht 13 en 14 mogelijk zou zijn.
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap!
Claim jouw cap!Meest gelezen
Praat mee!