Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA verwijst Red Bull-geklaag over straf Verstappen naar prullenbak

Red Bull had na afloop van de Portugese Grand Prix veel te zeggen over de track limits. Helmut Marko en Christian Horner klaagden steen en been, maar de FIA kan helemaal niets met het geklaag van de Red Bull-prominenten.

Nadat Max Verstappen tijdens het Portugese Grand Prix-weekend de poleposition verloor omdat hij een track limit overschreed en op zondag ook nog eens het WK-punt voor de snelste ronde om dezelfde reden af moest geven aan Valtteri Bottas, was men bij Red Bull gepikeerd over de regels omtrent de track limits. Zowel Christian Horner als Helmut Marko verwees naar de Grand Prix van Bahrein, waar Verstappen de overwinning aan Lewis Hamilton moest laten omdat hij ook daar volgens de wedstrijdleiding over de schreef was gegaan. "Het hele track limit-debat is frustrerend", klonk de teambaas geïrriteerd na afloop van de race in gesprek met onder meer RacingNews365 . Marko deed er nog een schepje bovenop en was flink gepikeerd over de track limits. De Oostenrijker wil dat de F1-leiding ingrijpt: "Of je maakt een grens met kerbstones of je legt een grindbak of iets dergelijks neer. Als je dan buiten de baan gaat is er automatisch een straf. Norris passeerde Perez en ging met vier wielen buiten de baan en kreeg geen straf. Het is niet consequent en dit is niet eerlijk racen als je steeds jongleert met de regels", aldus een geïrriteerde Marko. Maar al die klachten van Red Bull worden door FIA-wedstrijdleider Michael Masi naast zich neergelegd als hij na de race wordt geconfronteerd met de klaagzang van de Oostenrijkse renstal. "De straf voor Verstappen kwam overeen met de notities die we voorafgaand aan de Grand Prix hebben gedeeld met de teams." Bocht veertien, waar Verstappen klaarblijkelijk buiten de lijnen kleurde, werd echter pas op zaterdag toegevoegd aan die notities. Masi legt uit waarom. "Nadat we de vrijdag hadden bestudeerd, was het duidelijk dat de coureurs in bocht veertien vaak over de lijn gingen. In 2020 kwam dat nauwelijks voor, maar in 2021 is het een probleem geworden. Als gevolg daarvan gaf ik de coureurs toestemming om de kerbstones te gebruiken, vergelijkbaar met de track limits in bocht vijf", verklaart de Australiër. Cruciaal was voor de wedstrijdleider echter het volgende. "De coureurs is verteld dat als ze een blijvend voordeel zouden behaald hebben, of het nou een inhaalactie zou zijn of een snellere mini-sector of wat dan ook, dat er dan naar gekeken zou worden. Toen we naar Max' ronde keken na de race, was het heel duidelijk dat hij naast de baan zat en dat hij een snellere mini-sector had gereden dan wie dan ook en daardoor de snelste ronde en een WK-punt zou krijgen", aldus Masi. Volgens hem werd er dit raceweekend juist heel consistent opgetreden tegen het overtreden van de track limits. "Er zijn een aantal ronden afgepakt tijdens de race, maar ook tijdens de kwalificatie. Tijdens de trainingen ook een groot aantal, maar dat had natuurlijk minder gevolgen. Het laat echter zien dat de track limits voor iedereen op dezelfde manier werden gecontroleerd. Bovendien kwam het overeen met de manier waarop we vooraf in de notities hebben aangegeven te zullen controleren", zo legt de wedstrijdleider de klachten van Red Bull naast zich neer. Tot slot werd ook het verwijt van Marko, die meende dat Norris Red Bull-coureur Perez buiten de baan had ingehaald, naar de prullenbak verwezen. "Red Bull heeft dat bij ons gemeld, maar nee, de inhaalactie van Lando was niet buiten de baan. Hij passeerde hem op weg naar bocht vijf aan het einde van de DRS-zone."

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin